torsdag 15 november 2012

PROVOCERAD?

Jag har förstått att vissa tycker att jag provocerar i min blogg. Ja, kanske gör jag det lite granna. Och jag gör det ibland med flit och med glimten i ögat och sitter sedan och ler åt inlägget. Varför tror ni att bloggen heter Vouges Dogblog - Alltid retar det nån....

Jag tror ändå på något sätt att människan gillar att bli provocerad och gillar att provocera. Själv retar jag mig på massor. Som att se bilder på Facebook där det står - Äter middag med bästa vännerna. När jag vet att det inte är sanningen. Sånt provocerar och retar mig. För jag verkligen hatar falskhet och mobbing och lögner och sånt. Jag tycker så synd om de som verkligen tror att de verkligen äter middag med bästa vännerna.

Jag har själv haft och har fortfarande lite dåligt självförtroende. Sånt tror jag påverkar mer, och att man tar åt sig mer. Men idag vet jag mera vad jag vill och vad jag tycker än vad jag gjort tidigare vilket gör att jag känner mig mera bekväm i att säga vad jag tycker och tänker. Så allt jag skriver står jag för, men jag har lite svårare att stå för hur det tolkas. För ibland tolkas allt fel och det kan inte vara mitt ansvar utan får stå för den som tolkar vad den läser. Jag lovar, vissa gör djupa analyser av allt. Som te.x gillar inte jag någons bild eller inlägg så skall man minsann inte trycka gilla på mina heller... - Childish...

Men att skriva en blogg, bok, krönika eller annat utan att provocera en enda människa är ju helt omöjligt. Hur gör man det? Vi har alla olika tankar och åsikter och det måste vi få ha. Bara för att jag skriver om en sak så behöver man inte hålla med eller tycka exakt samma. Absolut inte... Jag försöker då och då bara väcka en liten tanke.

Vissa säger att jag får skylla mig själv att jag blir utsatt då jag bloggar som jag gör. Men om man nu blir så himla provocerad av min blogg så varför läser man den? Jag provocerade tydligen även när jag var på Facebook som mest. Men nu är jag inte där och har inte skrivit något där på evigheter. Använder bara Facebook då jag lägger ut länken till min blogg.

Lägger man något på Facebook så kommer det automatiskt upp i nyhetsflödet. Man kan liksom inte då undgå att läsa vad folk skriver. Men lägger jag ut min blogg på Facebook så gör man ett val, ett val att göra ett extra klick för att läsa bloggen.

Vem får skylla sig själv då - du eller jag?


Provocerad?

Inga kommentarer: