måndag 10 februari 2014

ÄR DETTA OK?

MEDDELANDE 1
Kikade i stamtavlan och samrådde med min mor. 
HUND X1 är efter HUND X2 som har lämnat patella i 8 generationer. 
KENNEL X1 har mycket SM och hjärtfel bakom sina. 
Vouges bryr sig inte om hälsan utan bara extriört och 
KENNEL X2 tyckte mor är oseriös, hon ses som stor oseriös uppfödare i Sverige.
Dessutom har jag pratat lite med en kvinna som sitter i avelsrådet, 
och hon säger att det ligger viss ärftlighet bakom och att 
det kan kan bli nödvändigt med operation. 




MEDDELANDE 2
Har samtalat med min mor igen. 
Hon tackar nej, för KENNEL X2 anses som oseriös uppfödare och 
hon vill inte ha KENNEL X2 i sina linjer. Då känns 30 års uppfödning bortkastat 
Du har i alla fall en jättesöt valp ! Hoppas att du hittar ett bra hem åt honom.

Jag valde att censurera lite då jag verkligen inte vill vara den som fortsätter med att hänga ut andras hundar och andra uppfödare på väldigt lösa och vaga grunder. Men att censurera mig själv känns bara löjligt, jag vet vem jag är och vad jag har. Men om jag inte har helt fel så skickades fler SMS och då även om andra och fler uppfödare som var fabriker mm.

Att skicka sådana här SMS om prata illa om hundar och framgångsrika uppfödare drabbar ju inte bara dem. Utan det drabbar ju också alla dessa människor som faktiskt har hundar efter dessa hundar eller hundar från dessa uppfödare. Så det blir många ringar på vattnet, för när man ser det så så ger man sig på väldigt många. I stort sätt hela Cavalier Sverige faktiskt! Något man kanske skall tänka på då ALLT kommer fram till den man pratar om i slutändan.

Jag har själv verkligen försökt att pausa och dra mig undan, men hur lätt är det egentligen? Det går ju fasen inte när det finns mänskor som hela tiden skall försöka få igång något som inte finns. Detta är för mig verkligen inte OK. Visst vi alla tycker en massa, så även jag. Men de flesta har en spärr som gör att man inte har eller ser något behov att sänka andra för att sedan framhäva sig själv.

Varifrån har man fått för sig att jag inte bryr mig om hälsan? Detta gör ju också att ni ger er på dem jag har köpt mina hundar ifrån. Men jag och "mina uppfödare" får väl se det lite positivt, då de säger att jag bara bryr mig om exteriör. För det tolkar jag som att de tycker mina/våra hundar är lite fina trots allt. - Alltid nått!! :D

Detta är något jag faktiskt tycker att SCKCS eller SKK borde ta tag i. För detta beteende är verkligen inte OK. Om jag inte har fel så har fler än jag redan läst dessa SMS, men då utan censur. Jag hoppas verkligen att detta reder sig till det bästa för alla. För det kan ju omöjligt finnas uppfödare som med filt och vilje, vill föda upp fula och sjuka hundar... eller?

Men det finns verkligen proffs till allt, kanske ska man börja granska de som pratar istället. Och låta de som jobbar och försöker och verkligen lägger ner all sin tid och all sin själ vara. Så konstigt tycker jag, vi har så himla många proffs på hunduppfödning i teorin och på papperet. Men dessa har sedan väldigt svårt att bevisa något i praktiken. Är det inte så? För vad är det som gör att ni själva har så himla mycket bättre hundar. För var ÄR alla dessa super duper hundar? Och vad är det som gör dig/er så himla mycket bättre som bara snackar en massa bullshit? - Jag bara undar!?!

Inga kommentarer: