måndag 9 juli 2012

JAG JÄGARE??

Nä, det kommer aldrig hända. Men i lördags så var jag ändå på jakt då en liten gul/grön undulat satt på hundarnars staket. Gissa om de var som tokiga då den lilla fågeln kvittrade så fint och samtidigt flög så lågt över dem.

Ungeför såhär såg han ut!

Det var ett jäkla liv ute i hundgården så jag rusade ut för att se vad som stod på. Där satt den och kvittrade så fint och bara tittade på mig. Att försöka lugna hundarna var ingen ide. Men jag försökte gå fram till fågeln sakta och sidigt samtidigt prata med den. Den satt kvar tills jag var ca en halv meter ifrån den.

Då flög den upp i ett träd precis intill hundgården. Den satte sig på en kvist som hängde ner så att jag skulle kunna nå den. Jag gick sakta igen och smög som en puma samtidigt som jag försökte prata lugnt men, hundarna runt mina ben gjorde sitt bästa för att störa. När jag väl var framme så högg jag som en kobra, men fick honom inte. Fast jag kände honom… åhh, så nära!!
Han flög då vidare till ett annat träd i hundgården och jag rusade in och hämtade handdukar som jag kanske skulle kunna fånga honom med. Jag fuktade till och med ner dem. Vet inte varför men fick för mig att jag skulle få bättre grepp och jag fick den.
Men min jakt slutade i att jag hade handdukar hängandes i träden och ingen undulat. Shit… den stackaren hur skall han kunna överleva. Han vet ju inte om alla faror som finns. Speciellt inte när jag såg att det inte bara var jag som hade fått syn på honom utan även de för mig lite äckliga skatorna!!
Men det här med jakt. Jag tycker faktiskt det är lite äckligt det också. Vad får man egentligen ut av att ge sig ut i skogen och döda oskyldiga djur? Eller vad får man ut av att låta sina hundar springa runt med döda små kroppar i sina munnar. Nä, ”grouse” säger jag bara.
Jag kan förstå att man jagar djur som är sjuka, skadade och lider. Det är ju mera för att hjälpa dem ur sitt lidande. Men för nöjes skull? Nä, det har jag inte riktigt fattat. Finns ju till och med resor man kan göra till Afrika och då betalar man massor med pengar för att få ”äran” att skjuta och döda ett exotiskt djur? Herregud, återigen - vad sjutton är vitsen?? Jag får till och med obehagliga rysningar när jag ser döda och påkörda djur efter vägkanterna.
Hum, nedan ser ni bilder från min jakt.  Så någon jägare kommer jag aldrig att bli. Trots att denna jakt gick ju ut på att rädda ett liv och inte för att döda!
Någonstans här är han, men med iPhone går det ju inte zooooma...

Tittar man noga kan man se en diskhadduk i alla fall!!

Inga kommentarer: