måndag 9 juli 2012

VÄLKOMMEN THEO !

Ja, så heter han den lille prinsen som landade hemma hos oss i torsdags. Eller egentligen heter han, Chinart Musuko. Han blir vår 3dje Chinart hund men är man nöjd med dessa hundar så är man. Allt har funkat helt perfekt. Han har bara flyttat in som om han alltid hade bott här. Han är verkligen en glad och framåt liten krabat.

"Theo" 2,5 veckor gammal

Han är nu en 14 månaders liten kille som har en pappa som heter Ch. Homerbrent Oshitsu-No och bakom honom finns en hund som heter GBCH. Fralee Mask Of Miko det var en fantastiskt vacker hund vilket han bevisade med att bl.a. vinna BIR på Crufts 2002, 2003 & 2004. Han var även grupp-3 på Crufts 2003!! Miko är dessutom en halvbror till vår ”BuBu”, Ch. Homerbrent Asobu.

Theo’s mamma är en dotter till Homerbrent Hotaru. Hotaru’s syster, som heter GBCH. Homerbrent Myoso är en fantastisk vacker hund. En hund som så lätt sätter sig på näthinnan och man glömmer henne aldrig. Deras pappa GBCH. Homerbrent Yumeina är en legend i rasen som genom att vinna BEST IN SHOW på en kennelklubbs utställning i Birmigham 2003!!
"Theo" 12 veckor

Mixen av Chinart och Homerbrent funkar och passar perfekt för mig då vi har 4 Homerbrent’s hemma också. De har en typ, modell och ja allt som i alla fall jag vill ha på en Japanese Chin. Tyvärr så gick Molly Coaker bort som hade Kennel Homerbrent. Hennes hundar har varit ledande och stommen för många uppfödare i hela världen i många år. Flera av dem lever kvar hos oss, och två av dem Ch. Homerbrent Sawayaka & Ch. Homerbrent Chinki kom till oss efter det att Molly hade gått bort. ”Chinki” är dessutom halvsyster till ”Hotaru” & ”Myoso” på mammas sida. Blev det krångligt? Ja, kanske men vem har sagt att det är lätt med släkten. Men för mig är den viktig, jag vill både ha och se en helhet. Vill veta allt!!

Att förvalta detta enorma arbete med alla dessa fantastiska hundar som Molly har lagt ner är inte någon lätt match. Men jag skall verkligen göra mitt bästa. Lille ”Theo” kommer bli en av pusselbitarna för oss att ta oss vidare. Då han även har lite andra intressanta hundar i sin stamtavla.

"Theo" 10 månader gammal

”Theo” själv har gjort det mycket bra redan i ringarna i Holland trots sin unga ålder. Han har vunnit både CERT och BIR. Oftast har det varit hans delägare Ingrid Tempelman som har visat honom. ”Theo” kommer bara vara här en period för att sedan åka tillbaka till Holland. Visst är sammarbete och teamwork fantastiskt ibland.
"Theo" & Ingrid med en av sina senaste vinster!!

Men detta gör ju att jag kanske får tänka om lite mitt i min paus. För kissa och bajsa kan ju ”Theo” likaväl göra i Holland som här i Sverige. Så det är väl bara att börja planera lite vart vi skall åka. Men samtidigt så kanske jag skulle försöka få ett sista cert på ”Greta”, NORD JV-11 & NORD V-11 Vouges Roiyaru Naiki. Hon har redan 14 cert & 5 R-cert, den 16 juli 2012 blir hon 2 år och förhoppningsvis så lyckas hon knipa det sista någonstans i år!!

We will see… känns i alla fall riktigt bra att ha en full och tung verktygslåda att arbeta utifrån. Lite svårt om man bara har en skruv och ingen skruvmejsel… eller hur

Inga kommentarer: