torsdag 5 juli 2012

CONFUSED !?!

Fick ett mail idag på morgonen från en mycket erfaren uppfödare som hade fått en förfrågan från en tikägare om att få låna dennes hanhund. Problemet här var att pappan till tiken fick blåsljud, och har då inget intyg som säger att han var UA efter 4 års ålder!!

Tikägaren hade tydligen varit i kontakt med SKK och enligt dem så finns det ingen regel som säger att tiken inte får gå i avel. Kan tillägga att valparna efter denna hane INTE är avelsspärrade!!
Jag har nu hållit på med detta i 25 år men med min nu förkrympta hjärna så är jag alldeles – Confused? Är det konstigt att det blir fel när vi alla får olika bud på vad som gäller.
Vem har ansvar för vår ras i Sverige egentligen? Vem har ansvar för att det blir rätt och lika för alla? I min hjärna så bara snurrar det av alla olika bud man får när man ringer och frågar vad som gäller och inte. Tydligen fler än jag då denna erfarne hanhundsägare inte heller vet riktig vad som gäller.
Ta då te.x ”Jackson”, Ch. Vouges Invincible och hans barn. ”Jacksons” barn är i precis samma situation som den tiken som nu denna ägare vill para. Varför är de spärrade och inte denna tiken?
Ta min ”Loreen”, Ch. Craigowl Ritz. Hon hamnade i precis i samma situation som ”Jackson”. Hans barn spärrades men inte ”Loreens”!! Det är bara att gå in på avelsdatan på SKK och kolla. Vilken av ”Jackson” eller ”Loreens” valpar är behandlade på rätt sätt?
Jag har MASSOR med fler exempel, fler som är ännu mer galna. Men jag tar mina hundar som exempel så att ingen tar illa vid sig. Allvarligt är det konstigt att det blir fel. Vad är fel när vi som har hållit på i många år fortfarande inte fattar vad som gäller. Jag skiter i om ”Jacksons” är rätt och ”Loreens” är fel, men välj så att vi vet vad som gäller och inte. Det skall vara lika för alla, ingen skall behandlas på något annat sätt. Kanske är det dags att ta tag i denna fråga!!!
Så vad gäller? Är det att – Använd gamla hundar i avel?

Inga kommentarer: