fredag 18 september 2009

RASDETALJER!

Som ny eller gammal i en ras så finns det olika saker man är mer eller mindre noga med i sin avel när det kommer till rasdetaljer. Vissa måste nästan finnas för att man skall kunna se att det är just den rasen. Som ny på Japanese Chin och sedan några år uppfödare på Cavalier så skiljer sig dessa raser ganska mycket från varandra. Allt skall nästan vara tvärtom.

Men en detalj som är ganska viktig och omtalad på Japanese Chin är ögonen. De skall vara stora, runda, mörka och sitta brett isär. Precis som på en Cavalier. Men skillnaden är att Japanesen "gärna" skall visa en liten del vitt i ögonvrån. Personligen har jag lite svårt för detta, man är så van att se Cavalieren med sina mörka vackra ögon. Men OK, detta har funnits på Japanesen i århundraden. Det lilla jag har hunnit se av rasen så tycker jag nog att ögon vitan på Japanesen blir mindre och mindre. På vissa syns nästan ingen vita alls. och en del har nästan halva ögat vitt och andra halvan då givetvis svart. Alltså 50/50!

Mina här hemma har inte så jätte mycket ögonvita (Vilket jag är glad för) men lite har de allt. Det är trots allt ett särdrag för Japanese Chin. De har mera ögonvita när de fotas än om man ser dem med blotta ögat. Precis som det kan vara när man fotar Cavaliervalpar!

I Högbo Bruk glömde Per & Hanna att ta med kritiken på "Koko". De hade det stressig som det var, och gick i från hans kritik. Men idag fick jag den på posten i stället. Vissa länsklubbar är allt för gulliga som skickar dessa hem i efterhand. Det tackar vi (glömska) för!!

Blev då lite förvånad när jag läser kritiken som lyder så här:
"Vackert huvud. Bra uttryck. Bra öron, men visar ögonvitorna lite väl mycket. Korr prop. Välkroppad. Passande benstomme. Korr vinklad fram o bak. Rör sig m bra steg. Trevligt temp."
Ch. Chinart Kokuo-No, 4a Bästa Hane, Högbo Bruk 2009

Hur skall det vara egentligen? Standarden säger inget om vitt i ögonen?

Inga kommentarer: