tisdag 10 november 2009

LÅNGVÄGA BESÖK

Ironiskt nog så fick vi efter en hel helg i Japanesens tecken ett samtal på söndag kväll från en uppfödare i Göteborg av rasen Chihuahua. Hon kom med en fråga!?

Frågan var om hon och hennes tre vänner från Japan kunde komma och besöka oss under måndagen. Hon förstod att det var kort om tid, men jag sa att det ordnar vi, inga problem.

Besöket från Japan bestod av tre personer som födde upp olika raser. Bl.a Golden Retriver, Chihuahua & Yorkshire Terrier. En av dessa var allround domare med specialitet, de japanska raserna och dvärg och sällskapshundar. De skulle inte komma hit för att ta en titt på våra Japaneser utan på våra Cavalierer. En av dessa hade en väninna i Japan som var på jakt efter en ny hane, gärna en blenheim.

Eftersom våra Japaneser springer runt mina ben dagarna i ända, så var de dem som fick ge besöket det första intrycket. Lite kul….

Han som var domare föll pladask för våra Japaneser. Han tyckte att vi hade en jättefin samlig Japaneser. Han blev även lite överraskad av att vi inte har haft japaneser så länge. Fick han välja två så var favoriterna ”Koko”, Ch. Chinart Kokuo-No och lilla ”Betty”, Homerbrent Betsu. Han tycket att de hade fantastiska huvuden och uttryck. Tydligen var det svårt att finna dessa huvuden och typer, numera även i Japan. Så kul, kan man få bättre betyg utan att ens behöva anmäla och betala för att få sådana lovord. Han tyckte att vi verkligen var på rätt väg, och önskade oss all lycka i framtiden. Han lovade även att hålla ögonen öppna, om han visste att det fanns något fint i Japan som kunde flytta till lilla Kungsbacka i framtiden.

När vi sedan tittade på Cavaliererna så ville han genast ha ”Teddy”, Ch. Vouges Charlatan & ”Bailey”, Clopsville Baileys. Jag hade nog inte riktigt tänkt att de skulle få bli Japanska medborgare. Så jag fick vänligt men bestämt säga att de inte var till salu. Han gick igenom och tittade på resten för att sedan förstå att INGEN av mina hundar var tillsalu. Men än valparna då förstås, men han ville ha en färdig hund, gärna champion. Man nästan såg hur hans hjärnceller arbetade, för att sedan säga på knagglig engelska – Jag mailar dig när jag kommer hem till Japan. Skall bli spännande och se vad detta mail kan innehålla.

En av de andra var producent av hundschampon, och plockade fram flaska efter flaska. Dessa hade vi sedan en genomgång på hur de skall användas. För att visa mig så jag förstod, hur de användes (Han pratade ingen engelska) så kletade han in diverse preparat i mitt hår!! Öh!! Ja, ja, det blev fint. Så glansigt och silky!!! *ler*

Sedan sa vi ”Sayonara” och de for iväg till en sushi restaurang, i Göteborg. Men tänk vad liten världen ändå är ibland…..

/Tjing tjong

Inga kommentarer: