tisdag 24 februari 2015

UTSTÄLLNINGAR 2015

Har idag på morgonen suttit och kollat in lite utställningar som man kanske skulle ta och åka på under året. I Sverige finns ju en hel det att välja på. Jag har ju både Jappar och Cavalierer så jag får gå igenom tre listor då på SKK, SCKCS och SDHK. Och ja, det blir en del och finns en del att välja på. Ännu mer om man kanske också vill åka till våra grannländer eller kanske längre ut i Europa. Man skulle nästan kunna åka på utställningar varje helg hela året runt.

Cavalierspecialer 2015

Men att åka på allt och så mycket som vi har gjort tillbaka i tiden kommer vi inte att göra. Man blir äldre och man orkar inte riktigt med samma tempo, sen är det dyrt och tar också väldigt mycket tid. Tid som man också skall lägga på hem och familj. Så det gäller att välja rätt utställningar och planera väl så att man får det bästa av alla världar.

Utställningar skall vara roligt, det skall också vara kul att träffa kollegor eller hur man nu skall uttrycka sig. Alltså vänner och bekanta med lika intresse. Men många tar verkligen detta med utställningar på allra största allvar. Visst, det är ett tävlingsmoment och vi vill alla vinna. Men gör man inte det så måste man faktiskt visa god "sportmanship" i alla fall. Men många blir så besvikna att de då ger sig på sina konkurrenter och försöker hitta anledningar till varför just inte JAG vann.

Det kan vara allt mellan himmel och jord som att utställningen är uppgjord innan då domaren har något med den vinnande hunden att göra eller att domare känner personen som vinner. Hittar man inte den kopplingen så finns det givetvis alltid hundra fel på hunden som vann. Det var inte visad till sitt bästa idag, eller vad det nu kan vara. Bara för att man inte själv vinner så måste jag säga att det är sjukt lågt att leta fram fel hos andra. Detta kommer inte ändra några som helst resultat, för utställningen är redan färdig, klar och över.

När jag gick min utbildning för att bli ringsekreterare så lär man sig snabbt att det finns otroligt mycket regler inom detta med hundutställningar. För att inte tala om alla andra regler som finns inom SKK. Lite synd att det egentligen skall finnas så mycket regler för det blir ju en del att hålla reda på. Många är också så givna att det egentligen inte ens skulle behövas som regel. Men som utställare finns två grundregler som jag tycker är viktiga att ta upp och tänka på. Två paragrafer som är lika viktiga som alla andra inom SKK. Många kanske glömmer att dessa två faktiskt finns och betyder lika mycket att man som medlem i SKK inte får hålla på med blandras avel.


Många tycker kanske det är helt ok att säga och uttrycka att man tycker att den vinnande hunden är ful, eller att det är uppgjort i förväg. För man är ju bara ärlig och säger ju bara sanningen !! - Öh? jag tycker ärligt att det verkligen är att nedvärdera både hund, ägare och sist men inte minst den som gjorde valet - Domaren.

Men vad är egentligen sanningen för dig och vad är sanningen för mig, det är ju lite det som är frågan? Hundutställningar kan lite jämföras med melodifestivalen. Allt är frågan om en smaksak och vad som är bäst för dagen, alltså där och då. Inte kanske vem som vunnit mest eller vilken låt som kommer ligga på topplistorna längst. Allt är en tolkningsfråga från domaren, dig och mig. Då givetvis utifrån den rasstandard vi har att gå efter. Men man får faktiskt inte glömma att det är en bedömningssport. 

Vi har alla olika tycke och smak, och olika tolkningar. Vi har alla olika förutsättningar och vi alla gör vårt bästa för att vinna. Men att komma typ 3:a bästa hane med Res-cert på en special med 140 anmälda hundar är faktiskt inte dåligt. Men jag vet att även där blir många besvikna, man var ju så nära och ville ju så gärna vinna och stå som nummer ett, eller i alla fall få certet!! Men det blir också väldigt konstigt när man nästan får be om ursäkt för att man är glad över att man har vunnit eller att det har gått bra. 

Vi har alla våra tankar och idéer om hur en vinnande hund skall se ut och i vilken kondition den skall presenteras. Men man kanske inte alltid måste uttrycka sin åsikt i vad man tycker, speciellt inte om det inte är i positiv mening. Som sagt, det skall vara kul att åka på utställningar och träffa människor med samma intresse. Man får helt enkelt svälja sin stolthet och kavla upp ärmarna och komma igen. Nästa gång kanske det är din tur. Och inte vill du väl då att andra skall stå runt ringen och tycka att det inte var rätt hund som vann, eller?

Men tillbaka till alla dessa utställningar och listor, hamnade hux flux på ett sidospår. Jag tycker faktiskt att det skall bli kul att åka lite då och då under året. Jag har inga större ambitioner mer än att ha kul och att ha trevligt. Men visst är det extra kul om det går bra. Jag har hittat flera utställningar som jag skulle kunna tänka mig att åka på. Men jag vet hur det är i denna värld, ena stunden upp för att sedan göra ett rejält magplask. Det måste man vara beredd på, annars har man kanske inte i denna värld att göra.... Det är lite, är man med i leken får man leken tåla!

Nu hoppas jag att vi alla kommer få en fantastiskt rolig, framgångsrik och härlig vår och sommar ute i ringarna. Hurra, applådera och var glada och gläds med andra, allt blir så himla mycket trevligare då. Det är ändå "bara" utställningar vi håller på med, eller hur?

Inga kommentarer: