onsdag 9 mars 2011

FACEBOOK = ”GILLA”



Härom kvällen så tittade jag & Per på Filmen – The Social Network. Att en film om Facebook skulle vara så här bra… Det trodde jag aldrig i början.

”En sen kväll 2003 sätter sig Harvardstudenten och dataprogrammerings geniet Mark Zuckerberg ner vid sin dator och börjar intensivt jobba med en ny idé. Ur allt sitt bloggande och programmerande växer det fram något som snabbt ska komma att bli ett globalt socialt nätverk och en revolution inom kommunikation. Bara sex år och 500 miljoner kompisar senare är Mark Zuckerberg den yngsta Biljonären genom tiderna. Men för den här entreprenören så leder framgången till både privata och rättsliga komplikationer.”

Filmen var intressant och jag måste säga att det var spännande att se hur Facebook växer fram. Jag är verkligen ingen ”Data nörd” men filmen var intressant i alla fall.

För mig är Facbook en låtsas värld, för vuxna. Givetvis får man en ”liten” inblick i vad andra människor håller på med. På något sätt blir det som en drog. Man bara måste kolla vad som händer, och då inte bara en gång om dagen. Var man inte av naturen lite nyfiken innan så blir man det av Facebook.

Tyvärr tycker jag att det på senare tid har blivit en aning negativt. Folk tolkar allt, och gör sina egna analyser, och då inte positivt. Jag förstår inte varför ”alla” måste ta åt sig hela tiden.

Ibland känner jag att jag på något sätt har en press på mig att gå in och trycka på ”gilla” lite då och då. Annars analyseras detta och man undrar varför jag inte tryckte ”gilla” på den valpen när jag gjorde det på den andra.

Jag vill inte ha denna press på mig och jag vill verkligen inte analyseras för på ngt sätt spelar det ibland ingen roll vad jag skriver.

Skriver jag: - Åh, vad jag är stolt över Kenzo. Ja, då blir det att jag skryter.

Visar jag bilder på mina hundar eller nya valpar. Ja, då skall de sågas. Eller så ser någon att det är ett sätt för mig att sälja valparna.

Skriver jag – Planerar en massa roligt idag. Ja, då sätter jag igång nyfikenheten hos folk som undrar vad jag håller på med.

Om jag skulle skriva att jag är på väg till England – Ja, vad tänker ni då?

Vad får och kan jag då skriva? Häromdagen skrev jag ”Om man kissar på en katt blir det en kissekatt. Men om man missar katten blir det en kissemiss.”

Jag såg detta i en annan logg på Facebook och tyckte det var lite roligt. Kopierade och klistrade in i min logg. De flesta kommentarerna som blev förstod humorn i inlägget. Men vem vet, någon kanske tror att jag kissar på katten. Men nu är det så att jag inte äger en enda katt.

Nä, jag tycker att ni skall skriva vad ni vill, så länge man inte medvetet är elak och lägger ut namn så att det skadar något eller någon. Man kan faktiskt inte ta åt sig allt. Man måste se Facebook för vad det är och inte på allvar. Klarar man inte av inläggen, ja, då behöver man faktiskt inte logga in. Ha kul för sjutton, vad är det för fel på lite spänning och dramatik. Allt handlar inte om dig eller mig. Så är det ju, eller hur?

Tänk om man skulle ta åt sig allt man läser, ser eller hör. Ja, man skulle nog bli smått galen. Skulle det t.ex. stå att Kungsbacka bor är de med lägst IQ i Hallands län. Ja, men vad, varför skulle jag ta åt mig av det. Kanske stämmer det eller så gör det inte. Jag skulle då inte ta åt mig och plötsligt känna att jag är IQ befriad och dum. Jag bor ju ändå inte helt ensam i Kungsbacka. Precis så ser jag Facebook i alla fall. Sedan får ju faktiskt den som lägger ut något eller skriver någon kommentar stå för den. Det kan ju inte du eller jag göra.

Men jag tror att vissa tar på sig rollen som nät polis helt i onödan.

Snälla, ta inte åt er. Sluta analysera och ha bara kul. Om jag trycker ”gilla” så gör jag det. Därmed inte sagt att jag inte gillar det jag inte har tryckt ”gilla” på. Just nu har jag 703 vänner. Om jag skulle ”gilla” allt det som alla dessa vänner lägger ut, ja då skulle jag vara tvungen att sitta vid datorn hela dagen och bara ”Gilla”, ”gilla” & ”gilla”.

För det mesta så följer jag Facebook i min iPhone. Med den missar man mycket mera än om man sitter vid en dator. Man får inte riktigt samma överblick över vad som läggs in och att missa nått då är enkelt.

Jag är verkligen glad att det inte finns något som heter ”ogilla”. Tror det finns en mening med det. Facebook skall vara positiv och låt det så vara. Ut och Facbooka men var snälla, inget dumt! Jag älskar att se bilder, läsa roliga kommentarer mm.

Men visst – ”You don’t get to 500 million friends without making a few enemies”

Inga kommentarer: