onsdag 7 mars 2012

50 TUSEN!!

Tänk att allt gick på nästan 50 tusen kronor, innan vi fick hem Betty. Att ha en försäkring är allt bra ibland men herregud… detta med veterinärvård och dess kostnader. Går det ibland inte lite för långt. Tänk de som inte har en försäkring. Ja, ja veterinärvård får vi diskutera vid ett annat
tillfälle. Nu är allt betalt och klart. Man kan nästan säga att jag fick köpa Betty en gång till!!

I alla fall, Betty är nu hemma och allt går bra såhär långt. Hon har blivit väldigt bortskämd och jag kan inte lämna henne en sekund utan att hon ropar på mig. Hon vill verkligen inte bli lämnad ensam igen. Men så blir det kanske när man duttar med dem och matar ur handen mm. För av någon konstig anledning kan hon inte längre äta ur en skål!? Jag får även smyga iväg och kolla så att hon sover om jag behöver göra något annat. Annars så hör jag henne ropa, hon ropar högt ända till jag kommer och hon ser mig igen.

När vi kom till Blå Stjärnan i måndags och veterinären kom med henne så såg hon alldeles förvirrad ut. Min första tanke var att – Men hon är verkligen inte OK ännu. Men så fort hon såg mig och hörde min röst och slängde hon upp svansen på ryggen och började vifta på den. All förvirring var som borta och lilla Betty var tillbaka! Lilla snuttan, undrar hur hon har haft det
dessa dagar egentligen.

Nu försöker vi läka alla sår, och då menar jag ALLA. De i hjärtat och de som finns på Bettys lilla kropp. När vi kom hem så hade hon bandage runt halsen och på alla fyra benen. Man kan säga att hon var som en nåldyna. Inte att glömma hennes lilla mage som är full med stora svarta stygn.

Jag satte upp en STOR hage i köket så att hon skulle få lite lugn och ro från de andra hundarna, så att ingen kommer och bråkar med henne eller hoppar på henne eller nått. Men, Betty vill verkligen inte vara i någon jäkla hage. Nä, hon vill vara där jag är och jag sitter ju inte i en hage precis. Det får helt enkelt lösa sig på annat sätt. Man får ha lite extra koll bara.

Hon har två olika mediciner och en smärtlindring. Allt går bra och hon gör vad hon skall men man kan ibland se att hon har lite ont. Sover gör hon givetvis med mig och Per i vårt sovrum. Hon ligger nedanför min säng, sover hon inte så håller hon koll på var jag är.

Hennes valpar är nu en vecka gamla och ”Stand in” mamman Sawa sliter och jobbar. Men hon är såå duktig. Ca 3 gånger om dagen får även Kiki komma dit och hjälpa henne lite. Så jag får nog säga att jag hade tur i oturen som har dessa hjältinnor till extra mammor som kan hjälpa till. Allt funkar och valparna verkar må bra och går upp i vikt. Det är bara lilla (Odd) Molly som är lite mindre än de andra men som hon kämpar på, en riktig fighter precis som sin mamma. Vi får se var vi landar, just nu tar jag bara en dag i taget och hoppas på det bästa.

Sawa’s valpar har nu även de fått sina kennelnamn. Här hemma kallar vi ju dem ”Vickan” & ”Madde”, Så Vouges Roiyaru Kisaki och Vouges Roiyaru Chuuguu fick det bli då det betyder – Royal Empress!

Även Betty’s har fått namn allt eftersom de är sådana hjältar och hjältinnor i hela den familjen. Pojkarna heter Vouges Roiyaru Hi-Ro & Vouges Roiyaru Shunketsu. Flickorna fick heta V. Roiyaru Kesshi, V. Roiyaru Eiyuu & V. Roiyaru Yuusha. Vilket alla betyder – Royal Hero!!

I måndags kom inte bara Betty hem, utan sent på kvällen fick vi vår första matkasse från Kocken och Jag. Måste säga att det var riktigt spännande att laga maten igår. Det blev fiskbiffar med potatismos och citron kyssta morötter. Faktisk var det också riktigt gott. Skall bli spännande att
laga dagens rätt. Har inte riktigt bestämt ännu om jag skall välja – Kött, kyckling eller vegetariskt!?

Ha nu en bra dag!!

Inga kommentarer: