onsdag 1 maj 2013

ALLVARLIGT, VARFÖR?

Jag vet inte hur jag skall säga detta utan att kanske trampa någon på tårna. Men just nu känner jag att jag faktiskt skiter i det för just nu är jag som en hel Elefant som stormar fram.... Och dom är inte bara stora och tunga de kan också vara jävligt arga!! ;-)

 
Varför lägger man ut sådana här bilder på Facebook? Allvarligt, vart vill man komma med detta budskapet? Att Cavalieren är en så sjuk ras att den inte borde få finnas eller vad? Varför skall vi alltid visa denna sidan av Cavalieren och inte det som är det positiva? Varför skall vi alltid sänka vår egen ras? Varför måste vi alltid få alla sjukdomar som om de var Cavalieren som ägde dem alla??

Om man nu tycker att rasen är så sjuk så tycker jag faktiskt att man borde sluta med den omedelbums, och låta de som tror och kämpar för rasen i en positiv anda göra det.

Att dela en sådan här bild på Facebook når inte bara uppfödare av Cavalierer, om det nu är det som är meningen med bilden. Den kommer att finnas där för alltid och då även för de som kanske vill skaffa sig en liten söt Cavaliervalp i framtiden. Tror ni att de kommer köpa valpen efter att ha sett denna bild?

Om man vill nå fram med sitt budskap till uppfödare så får man göra detta på typ uppfödare möten eller liknande, öga mot öga och inte sprida denna hemska propaganda om sin egen ras på forum som Facebook - Fruktansvärt!!

Avels och häslofrågor och sånt tycker jag man skall ta med sin rasklubb och inte basonera ut till hela allmänheten. Klubben får sedan genom sina hälsoråd jobba med frågan. Kanske då i sammarbete med SKK och andra rasklubbar världen över! Rasklubben är faktiskt den som har ansvaret för rasen i landet, så ingen annan behöver ta på sig det ansvaret. Det enda vi behöver göra som har rasen är att göra vårt bästa!

Det finns så himla mycket positivt att ta upp, varför inte visa den sidan av rasen nån gång. Ibland får man en känsla som om Cavalieren är den sjukaste och den mest osunda hundrasen i världen, är det verkligen så illa? Jag menar nu inte att vi skall blunda för sjukdommar och sånt, missförstå mig rätt!

Samtidigt som jag blir ledsen så blir jag rent ut sagt jävligt förbannad. Varför sitta dag efter dag och nedvärdera och prata illa om en så underbar ras som Cavalier King Charles Spaniel. Vi vet ju väl medvetna om problemen som finns, och de som har andra raser vet om sina problem. Men måste vi hela tiden bli matade med denna tråkiga bild av vår ras!? Jag är uppriktigt sagt riktigt trött på denna hemska hetsjakt och det drev som hela tiden surrar runt Cavalierer. När är det nog och när räcker det? Givetvis skall vi jobba framåt och för en sund och hälsosam Cavalier i framtiden, men Rom byggdes inte på en dag.

Ingen lär sig något om allt är negatvit hela tiden, vi behöver något positivt som gör att vi får styrka som då ger oss möjligheter och en chans att lära oss mer och mer och mer.... Sjukdomarna har funnits i rasen hur länge som helst, de har bara bytt namn lite då och då. Så inget är egentligen nytt, eller hur?

- VARFÖR??

Ps. Kanske skall säga att jag har lånat bilden från Facebook som nu äger rättigheterna till bilden!! Återigen blir jag starkt påmind om varför jag tog mig en - PAUS!

Inga kommentarer: