torsdag 26 september 2013

BREEDING FOR HOUSEKEEPING!!

Nu har jag äran att berätta att inatt föddes det en ny liten Roiyaru Prinsessa hos oss. "Kiki", Ch. Homerbrent Chinki och "Kenzo", Ch. Aranel Kenzo har nu blivit stolta föräldrar. Och jag en glad husse!! ;-)

VOUGES ROIYARU ?
(Ch. Aranel Kenzo - Ch. Homerbrent Chinki

Men jag måste nog ändå säga att jag är lite förvånad över resultatet. En endaste liten flicka, vad hände med de andra? "Kiki" var ju tjock och hon var tjock redan tidigt i sin dräktighet. Men jag är glad för det lilla, för jag är lika orolig varje gång när någon av mina Japanese Chin flickor skall valpa. De är liksom inte som Cavalierer där de bara rinner ur. Nä, här är det verkligen proffs profylax som gäller.

Ser att många typ skriver på Facebook, - Hurra, vilken fantastisk kull! När någon typ får 8-9 valpar i samma kull. Hur kan en kull på 8 valpar på en liten dvärghund vara fantastisk, jag har aldrig förstått det riktigt. Kan ju inte vara normalt att så små hundar som typ Cavalierer skall få så många valpar. Snittet ligger om jag inte har helt fel på ca 3,5 stycken. Känns mer normalt, eller hur? 

Visst hade jag önskat att denna lilla Prinsessa hade fått ett syskon att leka och brottas med om några veckor. Det är ju också mer normalt och kanske mer naturligt. Men "Uno", som vi fick i förra kullen var också ensam. Och se på honom idag, en underbar och härlig framåt kaxig liten valp. 

"Kiki" och jag kan nu fokusera på denna lilla tillsammans. Det kommer bli bra för några 8 valpar vill jag då verkligen inte ha. Nä, fy för att hålla efter alla dem och sedan se till att de alla kommer till bra hem. Och inte glömma, stackars mammor som de får slita med sina små kroppar. Med en valp blir det mycket lättare, mycket roligare och dessutom mer personligt. Så jag är faktiskt inte ledsen över att det bara blev en liten rackare. Jag är istället, - Super Happy! 

Jag föder ju inte upp hundar för att sälja dem, har aldrig varit min tanke från början. Jag tar en kull för att jag vill ha något själv. Svårare än så är det inte. Men de som hurrar när det blir stora kullar tror jag kanske mer tänker på hur det ser ut på bakkontot än på hur alla dessa valpar får det i framtiden. 

Marknaden för hundar har ju gått ner avsevärt den sista tiden. Många sitter kvar med valpar av olika raser som bara blir äldre och äldre. Valpar som de från början kanske inte tänkt att behålla. Det blir liksom en ond cirkel och många får då panik och säljer då sina hundar billigare på typ blocket eller i någon lokal blaska. Eller värre, kanske tvingas att sälja de bästa för att behöva lätta på trycket hemma. 

Kanske dags att börja tänka på vad vi sätter till världen framöver. Är det verkligen valpar och kombinationer som för oss in i framtiden med snygga och friska hundar. Eller är det valpar som gör att våra plånböcker istället växer och blir tjockare. Ja, tror faktiskt att det är dags att tänka till. Eller hur? 

Denna lilla prinsessa vi fick i natt har redan fått sin adress, oavsett hur hon kommer bli eller kommer se ut så kommer hon stanna hos oss, på Mariedahls Gård. Enkelt eller hur? Men väldigt tråkigt för alla de som ivrigt sitter hemma och väntar på vad som skulle komma. Men det kommer säkert fler chanser till en valp i framtiden. Om inte från oss så kanske från någon som fått 8! 

Nä, nu har jag inte tid att blogga. Skall hoppa i säng en liten stund och bara ligga och titta på den lilla prinsessan. Hon är så söt, kanske lite svart på ena kinden. Men va sjutton, vem är perfekt? Allt har ju sin charm liksom. Men man blir ju helt slut i huvudet efter att varit uppe hela natten lång...dags att vila lite och försöka komma tillbaka till verkligheten!! 

- Ha en underbar dag! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kloka tankar.
Ett Stort Grattis till din lilla prinsessa:)

Anonym sa...

Grattis till den lilla!
Men visst är det så, att det är pengarna som styr för många. Ju större kull, desto mer pengar i plånboken. Många har ju också lyckats sjukskriva sig (pga ryggen e dyl svårkollad diagnos) för att kunna vara hemma och "föda upp hundar". Viktigt att slantarna trillar in då.