tisdag 19 januari 2016

EGNA REGLER


Nu har jag precis skrivit ut en offentlig lista som jag fått äran att ta del av. Lite tråkigt så delar denna vår klubb i två delar, en stor och en lite mindre om man tänker på att vi nästan är 2000 medlemmar i Cavaliersällskapet. Tråkigt att det blir såhär men så är det, och så blev det. Vi har ju ändå alla samma mål, bara lite olika åsikter och synpunkter på hur vi skall nå detta mål. - Varför inte jobba tillsammans? 

Jag är just nu väldigt glad att jag genom åren spelat "lite" svåråtkomlig vilket har gjort att många inte riktigt vågar eller hör av sig till mig. Vissa vågar faktiskt inte ens adda mig på Facebook. Har hört att jag är så svår många gånger genom åren. Ibland lönar det sig att hålla sig på sin kant och lite köra sitt egna "race". På utställningar kan jag säkert vara lite kort och svår men känner man mig privat så vet man att jag inte är så himla svår egentligen.   ;)

Jag har själv haft lite egna regler för mig själv när det gäller mina hundar. Som te.x. att jag inte lånat ut mina hanar i Sverige av olika anledningar förrän de fyllt fyra år. Många tyckte detta var idiotiskt till en början men allt eftersom så förstod fler och fler min tanke. Alltså satte jag en regel på mig själv och mina hundar då jag inte ville vara med och bidra med en massa onödiga avelsspärrar. För risken finns ju alltid att det kan bli så när man använder hundar i avel som är under 4 år. Denna egna regel låg lite utanför vårt hälsoprogram vi har idag. Jag tog alltså allt ett steg längre då detta kändes bra för mig. Jag lever inte på mina hundar på något sätt så jag kan göra precis som jag vill, vilket är väldigt skönt och befriande. 

Men detta har gjort att mina hanar inte har gått så värst mycket i avel trots att de jag har hemma just nu är 10, 9, 8, 8 och en på nästan på 7 år alla med hjärta UA. Trots detta så används de knappt idag heller. Istället väljer man de unga hanarna. Just nu känns det faktiskt riktigt skönt skall jag ärligt säga, jag behåller dem gärna för mig själv. 

Denna lista är ju också gjord på egna initiativ taget av många om hur man vill och tycker att aveln på Cavalierer skall se ut, precis som jag tog ett beslut om att inte låna ut mina hundar i för tidiga åldrar. Jag har nu skrivit ut listan för detta kommer också göra mitt jobb och val i aveln både när det gäller mina valpar och hanar mycket lättare i framtiden. 

Vad jag vill säga med detta är att man kan faktiskt ta ansvar, göra egna regler och göra saker som är bra för rasen och för en själv utan att det behöver finnas en regel eller rekommendationer. Vi har alla ansvar för hur vi avlar och hur vi ser på framtiden då vi sätter liv till världen. Om man nu känner att man vill ha det lite hårdare och vara lite försiktigare så är det liksom inga problem eller hinder i vägen för att du skall avla just så. Vi måste alla ha ett mål i sikte när vi avlar. Vad det är för dig och vad det är för mig borde vara samma men vägen till målet kan se lite olika ut. Beror på vilka förutsättningar och kunskaper man kanske har. 

Men att skriva under en lista med ett nytt hälsoprogram gör ju inte rasen direkt friskare. Speciellt om man tidigare inte ens har följt de hälsoprogram vi har nu och tillfört rasen en massa avelsspärrar på grund av att man inte följt de regler som redan finns idag. För mig blir detta lite konstigt att man vill ha det ännu hårdare när man inte ens idag leverupp och klarar av att föda upp hundar utan spärrar med de regler vi just nu har. Eller har jag fel?? Jag förstår inte riktigt tankesättet här när man skriver under. 

Känns lite som att det inte riktigt hade spelat någon roll vad SCKCS och dess avelskommitté hade arbetat fram. Man skulle bara göra en lista i alla fall, lite bara för att man kan. Jag kan ha fel men det känns lite så, när man nu ser vilka som skrivit på. För ingen här har ju drivit sin egna avel enligt detta förslag, vilket har varit fullt möjligt att göra. Detta förslag och lista som lades fram är dessutom redan testat hos SKK och detta flera gånger och man godtog inte det då, så varför skulle de göra detta nu? Jag kan ha fel även här och detta nu godtas men eftersom det inte hittills har gjort det så är det ju lite därför ett nytt och ett annat har arbetats fram under året som varit. 

Jag ser i alla fall positivt på rasen och på rasens framtid och jag vet att många med mig gör det. Jag har många planer och kommer jobba på med mina hundar precis som vanligt, oavsett vad vi har eller får för regler och rekommendationer. Precis som jag alltid gjort och då följt till punkt och pricka. Hoppas att fler också gör det och kanske lite mer tar reda på saker och ting innan man sätter ansvarsfullt små liv till denna värld. Att föda upp hundar är inte lätt.... och skall inte vara lätt och kanske skall hunduppfödning inte heller vara för vem som helst.

Många tankar idag och det är bara tisdag, ha nu en fortsatt underbar vinter dag!! 

Inga kommentarer: