tisdag 5 september 2017

FAKE NEWS


Fick för ett tag sedan höra något väldigt spännande. Det finns idag 2017 Cavalier King Charles Spaniel uppfödare i Sverige som för helt egna privata listor på hundar som de anser är sjuka. Helt ok med mig att man gör sådana här listor. Jag bryr mig egentligen inte hur andra jobbar när det kommer till uppfödning. 

Men det blir väldigt fel när man sedan tycker att man är snäll och delar med sig av sin lista. Speciellt om man inte har faktan rätt. Spelar ingen roll om man säger - De ägarna/uppfödarna stoppar bara huvudet i sanden och jag är bara ärlig? 

Helt ok att föra vilka listor man vill men då måste man ha torrt om fötterna och faktan rätt. Man kan inte föra listor på hundar som man inte har rätt information om och man kan heller inte gå på vad andra säger, alltså hörsägen. 

Varför jag reagerar och nu bloggar om detta är ju för att jag givetvis har med en hund på denna fantastiskt seriösa lista. Min "Adam", Ch, Hackensack Designed By Magic har återigen hamnat på print. Han anses enligt denna lista som en sjuk hund och en hund man INTE ska ha i sina stamtavlor. Vill man inte ha det så är det givetvis helt ok med mig. Man måste alltså inte ha honom i stamtavlan, jag kan liksom inte bry mig mindre. Men när man sprider "Fake News" om honom så blir det väldigt fel. 

Förstår inte varför man måste vara så negativ och föra sådana här dystra listor. Jag kan iof bara utgå från mig själv men mina listor ser helt annorlunda ut. Jag försöker se det positiva istället och har mina egna listor på hundar jag istället skulle kunna tänka mig att använda i avel. Mycket roligare att ha sådana listor. 

Man kan då skriva ut stamtavlor, bilder, titta på avkommor kolla upp resultat både när det kommer till utställningar och hälsa. Jag har hela pärmar fulla med hanar som jag har fyllt på genom åren och det är ganska kul att sitta och titta i dem. Förstår inte riktigt varför allt hela tiden måste vara så negativt. 

Att min "Adam" hamnar på en "sjuka hundar lista" är för mig helt oförståeligt. Han var återigen inte sjuk och så här skrev jag om honom 2010. Kolla själv HÄR!! Men ibland spelar det ingen roll vad man säger, folk får tro vad det vill. "Adam" gick ur tiden januari 2011, så det är inte bara "Fake News" det är också väldigt "Old News". Mer om "Adams" borgång HÄR!

Ha nu en underbar tisdag och försök se ljuset och det positiva i livet istället för att leta det mörka och negativa. - Vi lever bara en gång.....

Inga kommentarer: