torsdag 11 december 2008

SKVALLER & RYKTEN

Har fått några mail angående att vi berättade att Darin är steril. Många tyckte att det var "strongt" gjort att berätta om detta i bloggen. Men det var just vid sådana här tillfällen vi kände att bloggen kanske var ett bra sätt att göra detta på. (Kul att höra att folk är inne och läser)

För när vi var hos veterinären första gången och testade Darin, så han vi knappt hem förrän det började ringa, och frågorna kom om Darin var steril! Måste säga att vissa saker sprids väldigt snabbt. *Ler*

Vi tog tag i saken och ringde upp de tikägarna som hade använt honom den sista tiden och erbjöd dem pengarna tillbaka eller om de ville komma tillbaka och använda någon annan av våra hanar istället. Några har redan varit här och gjort detta. Så nu får vi bara hoppas att det går bra denna gången.

Efter att ha varit i hundvärlden i ett antal år så får man höra det mesta om sig själv och sina hundar. Det ena skvallert/ryktet är värre än det andra. Varje gång tänker man, - Herregud nu har jag nog hört det mesta. Men man blir lika förvånad varje gång. Verkar inte som om man får höra det värsta nångång. Det bara fortsätter och fortsätter.......

Något jag heller inte förstår är varför vi måste vara elaka mot varandra, det är nästan som om vi måste sänka varandra och varandras hundar. Varför kan vi inte bara sammarbeta och jobba tillsammans för vår fantastiska ras. Vad beror detta på? Är det den kända Svenska avundsjukan som spelar oss ett spratt?

Härom dagen fick jag också höra att man inte skall ha Enchanted i stamtavlan. Varför då undar jag?? Personen som säger detta har inte själv Enchanted i sina hundar. Så varför bryr sig denna personen så om detta? Om du ansvarar för ditt, så ansvarar jag för mitt. Tror det blir bäst så. Vi kan inte alla älska samma hundar, så är det bara, med man behöver inte bli dum och elak för det. Men jag måste samtidigt säga att det är ganska kaxigt att ge sig på en hane som har blivit, Årets Avelshane i England 3 år i rad!

Sedan kommer vi också till personer som sitter och lus läser hunddata/avelsdata som SKK så snällt har fixat till oss uppfödare. Varför nyttjas denna fina tjänst till att sitta och leta efter om hundar t.ex. har blivit sjuka eller saknar intyg. Varför gotta sig i att en hund har blivit sjuk?? Har man inget bättre för sig. Varför egentligen bry sig om en hund har tagit nytt intyg eller inte?? Det är ju fortfarande ägarens ansvar att ta nya intyg. Har förstått att vissa undar varför har det inte kommit in något intyg på den och den.....!? Ring ägaren och fråga, istället för att få till ett elakt rykte om att hunden är sjuk. Har man dessutom inte ens hunden i sin stamtavla, så varför lägga ner sån engeri på att hetsa kring detta? Det är inte ditt ansvar att en hunds intyg kommer in, det är ägaren till den.

Nä, snälla ansvara för era hundar så gör vi andra det också, så behöver ingen fundera mera.

Tänkte att i fortsättnigen så kommer jag att lägga ut den "Story" vi får höra om oss och våra hundar i bloggen. För vi får höra mycket och vi har inget att dölja.

För jag förstår faktiskt inte varför man måste vara elak och starta rykten och skvaller om varandra. Sedan när man ifrågasätter, så har personen i fråga INTE sagt nått. Konstigt!?

Nä, nu har jag avreagerat mig lite *ler* men måste fortsätta med dagens jobb.... med alla glada vovvar.

Inga kommentarer: