onsdag 9 december 2009

VÄLKOMMEN TILL VÄRLDEN!!

När valparna väl öppnar ögonen så känns det som om man vill säga "Välkommen till Världen". När ögonen väl har öppnats så känns det som om valparna förvandlas från små "råttor" till små hundar.

Jennifers valpar är fortfarande tjocka och feta. De har börjat med att försöka ställa sig upp, men det är väldigt vingligt. Marjas valpar har inte kommit så långt, men om de var söta för några dagar sedan, så skall ni se nu, när det har öppnat sina klot runda små ögon. Herregud säger jag bara. De försöker inte att ställa sig upp ännu, men de har en fantastisk teknik att ta sig fram ändå. Nästan som om de kör bröstsim i korgen....

Alla sex med mammor ligger i vårt sovrum. Ibland är det lite för varmt, får nästan känslan om att man är utomlands, Hawaii eller något liknande. Längtar tills att de blir stora nog att få flytta med oss ut i köket.

Jennifers valpar är matvark och man hör deras snuttande hela natten igenom. I morse hittade jag en valp sovandes med tutten i munnen. Såg nästan lite mänskligt ut. Som om en bebis hade somnat vid sin mammas bröst, mätt och belåten.

Marjas valpar har börjat inta ryggläge när de sover, ser nästan också lite mänskligt ut. Ligger där på rygg och sover som stockar, runda och goa. Nu börjar det bli skillnad på valparna. Ville (den först födde) var liten redan vid födseln mot sina bröder. Men nu tycker jag att Valle & Viktor drar ifrån lite. Hoppas att lille Ville snart växer till sig så att han när de blir äldre kan freda sig mot sina stora och tjocka bröder, Valle & Viktor!

Alla sex har haft lite lösa magar, men det ser bättre ut nu. Man blir lite orolig när så små valpar är dåliga. De torkar ut fortare än vad man tror. Gäller att passa och se till att inget går för långt.

Nä, nu skall jag fixa lite här hemma. Kommer ett lass idag med spännande saker. Är lite pirrig inför detta, skall bli så spännande. Jag får en massa paket, och det är några veckor kvar till jul. Men idag är det min julafton... Nästan som om jag har sovit räv i natt!

Inga kommentarer: