tisdag 22 mars 2011

KENZO - MIN LILLE APA!!

När Mark Smith känd uppfödare av Cavalierer och numera även Japanese Chin från England visade mig en bild i sin telefon på Kenzo så blev jag lite intresserad. Det var på en Cavalierspecial här i Sverige. På bilden var han bara några veckor gammal. Så mycket gick det ju inte att se på en liten valp i en liten telefon. Egentligen var jag inte ute efter en hane till men, det kostar inget att titta. Eller hur?

Tiden gick och vi bestämde oss för att OK, vi tar honom. Själva skulle Mark & Rick (Aranel) behålla hans syster. Vi fick lite bilder på e-mail och så men allt kändes som en chansning. Vi åkte aldrig över och tittade på honom. Vet inte varför för vi brukar alltid åka och titta om inte för att hämta hem våra hundar. Men med Kenzo blev det annorlunda. Han bara kom!!

När han väl landade på Svensk mark och väl hemma så fullkomligt studsade han ur buren och tittade på oss – Tjena, nu e jag här!


Kenzo på Svensk mark

Kommer ihåg det som om det var igår. Per var ute på Landvetter och hämtade honom. Lena Svalling-Ekdahl var här och vi satt på altanen och väntade spänt. När Per väl kom hem och vi öppnade Kenzo’s bur, studsade han runt och gjorde sig till. Helt tyst satt jag bara och tittade på honom. Jag tittade och tittade… sa inget på en lång stund. Lena satt i stolen bredvid och var lika tyst.

Tillslut frågar hon mig: Peter är du nöjd? Jag visste inte vad jag skulle svara. Efter en stund säger jag - Han ser ju ut som en Apa!! Helt naken, ingen päls alls men samtidigt hade han inget att dölja. Så välgjord från alla håll. En attityd som inte går av för hackor. Det bara lös något om honom som sa återigen – Här e jag!! Men på något sätt så var han ändå lite likt en Apa.

Det tog inte lång tid innan han började få sin päls tillbaka och herregud; vilken karriär han kom att få. Debuten på första utställningen på Stora Stockholm 2009 är väl den som inte gick sådär jättebra. Han blev då 2a i Juniorklassen och inget mera. Men en månad senare så tog han 2 BIR och 2 CERT på raken. Detta på MyDog i Göteborg. Sedan har allt bara rullat på….

Tanken var aldrig att köra honom så hårt på utställningarna som vi nu i efterhand gjorde. Efter att han hade fått två cert så pratade vi faktisk om att hålla honom inne tills han var helt klar. Men så blev det aldrig av många olika anledningar. Han själv tyckte också att det var så roligt att få åka med oss på utställningar så vi bara fortsatte. För det skall ju inte bara vara roligt för oss, även hundarna måste vara med på noterna och inte bli några robotar.

Men det var kul så kul att jag önskar att alla skulle få chansen att få en hund som Kenzo. Vad är det man säger; Once in a lifetime!!

KENZO - JUNIOR WORLD WINNER I DANMARK

Han vann och han vann å han vann… Trots att han bara var junior. Han fortsatte sin resa i ringarna men då i öppenklass. Vi valde att hoppa över unghundsklassen (tror han var med där bara någon/några gånger) och gick in i öppen klassen då det med Kenzo kändes rätt eftersom han var Kenzo helt enkelt. Kändes som han passade bättre i den öppna klassen. Kanske var det ett smart drag så här i efterhand, vad vet jag!?

CHAMPION & JWW-2010 ARANEL KENZO

Nu i Malmö i helgen gjorde han ett första försök för att bli champion. Han fyllde 2 år för någon vecka sedan och jag skall villigt erkänna att jag vad faktiskt lite nervös. Men Kenzo skötte sig och blev BIR med både CERT & CACIB. Och därmed även nybliven CHAMPION!!

Han slutade sin cert bravad med 32 stycken, nästan lika många BIR. Flera både Grupp och BIS placeringar. Lite kul att det har gått så bra i finalerna. Så länge jag har hållt på med hundar så har jag inte sett så många Japaneser i finalerna tidigare år.

Samtidigt som att det är jättekul att han äntligen är klar så känns det ändå lite vemodigt att resan med Kenzo och certjakten är över. Utställningarna är inte över men ändå. Resan med Kenzo har varit en resa som heter duga. En resa som har varit otroligt spännande och rolig men samtidigt så när man tänker efter så blir det nog inte någon mer sådan här resa. Jag eller vi (Per också) är både så nöjda över vår lille Apa så oavsett om han hade vunnit eller loosat så kommer han ändå vara, Kenzo – min lille Apa!!

Nu under 2011 så kommer givetvis Kenzo vara ute i ringarna. Tillsammans med vår Vouges Roiyaru Toriko, ”Viktor”. Han slog faktiskt Kenzo på MyDog i år och fick sitt allra första cert. Tanken var mera att han skulle följa med och träna lite. Inte slå Kenzo.. Hihihi… men vad gör det. Jätteroligt att en hund som vi själva har fött upp som vinner. Så nu får ”Viktor” ta över och försöka jaga lite cert. Tillammans med ”InDashio”, USCH. Mishamai InDashio Return of Marber som kom till oss från USA i slutet av förra året.

Nytt för oss är att vi i år även kommer att ha med oss lite tjejer. Bl.a. ”Kiki”, Homerbrent Chinki & ”Sawa”, Homerbrent Sawayaka som redan har vunnit lite i England innan vi fick förtroendet att ta över dessa underbara flickor då Mrs. Molly Coaker plötslig och tragiskt lämnade oss.

Med följer också Vouges Roiyaru Naiki, ”Greta” som är Kenzo’s dotter. När jag tittar på henne så ser man mycket Kenzo. Inte bara på hur hon ser ut utan också hennes temperament är som Kenzos. Så lika på många sätt. Var är certrekordet på en Japanese Chin tik??
– Så vem vet, är hon min nya lilla Apa?

A HUGE THANKS TO MARK & RICK (Aranel) FOR LETTING US HAVE KENZO.

Inga kommentarer: