torsdag 15 september 2011

THE SHOW MUST GO ON……

Först vill jag börja med att tacka alla som har ringt, skickat både mail och mess via Facebook & annat angående ”Jackson”. Känns skönt att veta att det finns människor där ute som förstår vår situation och förlust i vår avel.

Ch. Vouges Invincible

När man läser vissa av kommentarerna på Facebook så ser det ut och känns nästan som om ”Jackson” har gått bort. Vilket givetvis inte är fallet. Han springer med oss här hemma. Ser ut precis som vanligt och beter sig precis som vanligt. Han kommer med all säkerhet göra så i många år framöver. Vilket givetvis är en tröst i allt som har hänt. Men tack igen för alla era gulliga kommentarer.

Visst vaknar man till när något sådant här händer. Man reagerar och tänker – Maj Gaad, detta kan drabba vem som helst, när som helst. Ingen av oss går säkra oavsett hur noga vi är när vi avlar. Detta gör att jag faktiskt ibland blir lite orolig när många utav oss tar så lätt på detta med hunduppfödning. Vi är inga gudar. Det är levande varelser vi skapar. Eller hur!?

Men OK, dags att ta på boxhandskarna igen och gå vidare. ”The Show Must Go On” som man säger. Redan igår var jag på det igen och bokade in tre andra hundar som i nästa vecka skall kolla sina hjärtan. Lika bra att köra på, eller hur?

Det är ingen idé att hänga läpp eller packa ihop och ge upp. Nä, - ”positiv thinking”. Med fakta i handen kan man i alla fall försöka göra allt bättre. Man lägger den faktan och informationen bak i huvudet och tänker till en och annan gång, nästa gång man gör en kombination. Utan fakta på både det positiva som negativa så är det ju lite svårt att gå vidare.

En av våra Cavalier tjejer är nu parad. En till löper och jag säger som i TV reklamen – Jag har bestämt mig!! Jag kör på. Jag ser med spänning framemot vad detta kan bli!!


Ch. Rosscrea Free Loader

Samtidigt som min hjärna jobbar och bearbetar det tråkiga beskedet om ”Jackson” så får man höra att det pratas illa om min lille ”Frankie”, Ch. Rosscrea Free Loader. Varför??

Samtidigt som man tar åt sig & blir ledsen, så orkar man på något sätt inte bry sig längre. Är så trött på den svenska jantelagen (se nedan) men ”The Show Must Go On”, eller hur!! Jag vet vad jag har och inte. Det ser jag som en styrka. Jag är mega stolt och kommer fortsätta vara det, så är det bara!!

Ordet respekt tycker jag är ett underbart ord. Borde användas mer i många sammanhang inom hundvärlden. Eller hur?

-----------

Kuriosa: Jantelagen

Jantelagen är en uppdiktad lag formulerad av Aksel Sandemose i boken En flykting korsar sitt spår (1933). Aksel Sandemose skrev på norska, men växte upp i danska Nykøbing Mors, en stad han i boken kallade Jante, därav namnet "Jantelagen".

Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas till kulturen på många platser i Skandinavien. Motsvarande fenomen finns emellertid på många platser i världen. På engelska används uttrycket "Tall poppy syndrome" som betyder att någon som åstadkommit något positivt inte erkänns för att folk inte tycker vederbörande är värd det.

1. Du skall inte tro att du är något.
2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7. Du skall inte tro att du duger till något.
8. Du skall inte skratta åt oss.
9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”. Den är formulerad som en fråga och lyder:

11. Tror du inte att vi vet något om dig?

Användningen av strafflagen beskrivs bäst genom ett citat: ”Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerad brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet.

- Ur kapitlet; Du tror kanske inte att jag vet någonting om dig

1 kommentar:

Anonym sa...

Till dig!
Anti-Jantelagen
1. Du ska tro att du är enastående.
2. Du är värd långt mer än du tror.
3. Du kan lära dig allt.
4. Du är bättre än många andra.
5. Du vet mycket mer än många andra.
6. Du har mycket att vara stolt över.
7. Du duger till allt.
8. Du skall le och skratta.
9. Du har någon som bryr sig om dig.
10. Du har kunskaper att lära ut.
(av Gudrun Hjelte)