onsdag 18 januari 2012

FRAMTIDEN….

… ja, när jag sitter och tittar på mina Cavalierer som vi har sparat hemma under det sista året så tycker jag nog att det ser lite ljust ut. Känns som om vi har fått ihop ett fint ”Show Team” för 2012.

Men när skall jag få ändan ur vagnen och visa dem då?? Hum – där har jag just nu ett problem. Känner för det första inte riktigt att jag har något behov av att åka runt och visa upp mina hundar längre. I alla fall inte på samma sätt som jag har haft tidigare.

Känns skönt att på något sätt dra lite i nöd bromsen och bara ta det lugnt och njuta, dag för dag. Men visst, jag måste skärpa mig och ge mig ut lite med våra Cavalierer. För om jag får tycka så är det faktiskt ganska fina hundar som bara sitter här hemma. Nöjda är de i och för sig, och det är jag med för jag får se och njuta av dem varje dag.

Champion & JWW-10
CLOPSVILLE GIN RICKEY
(Ch. Aranel Cosmic – Clopsville Gin Fizz)

Hur skulle gänget 2012 då kunna se ut? Ja, ”Rickey”, Ch. Clopsville Gin Rickey har ju inte varit ute så mycket. Endast två gånger förra året. Kanske skulle han kunna hänga på ”Team Vouges 2012”!

VOUGES ZINATRA
(Ch. Clopsville Baileys – Rosscrea Simply Red)

Sedan på hansidan så har vi vår 20 månaders gamla eller unga ruby ”Jimmie”, Vouges Zinatra. Han har precis som ”Rickey” behövt lite mera tid. Vilket jag inte ser som negativt, tvärtom. Men nu kommer han sig och börjar blomma ut till en vacker unghund!

VOUGES ZOMBIE
(Ch. Clopsville Baileys – Rosscrea Simply Red)

Hans syster “Bombie”, Vouges Zombie har varit mera färdig hela tiden. En underbar liten hund, ur en vågad kombination mellan helfärgat och brokigt.

VOUGES WEDDING SONG
(Ch. Clopsville Baileys – Ch. Vouges Delicious)

”Jimmie” & ”Bombie’s” halvsyster ”Barbie”, Vouges Wedding Song är faktiskt i mitt tycke väldigt lik ”Bombie” på många sätt. Både i kropp och typ. Förutom att hon är en Blenheim, - förstås! Hon fyller nu redan 2 år och det är verkligen dags att ge sig ut och visa henne i ringarna. Men en frisör i hundgänget har stoppat ”Barbie”. Får hoppas att frisören snart sadlar om så att ”Barbie’s” öron kan få växa ut. Men vem vet, kanske är vårmodet kort!?

VOUGES COPY CAT
(Ch. Rosscrea Free Loader – Ch. Clopsville Cimarron)

Sedan har vi lill skruttan “Cattis”, Vouges Copy Cat på snart 9 månader. Full av energi som hon verkligen använder – Dagligen!! Ser mycket av både ”Frankie” och ”Riah” i henne. Så även hon kan vara spännande för framtiden!!

Kanske kan man inte säga att det är bara ett ”Team Vouges”. Skall inte ta åt mig hela äran utan ser det mera som ett fantastiskt samarbete mellan Rosscrea + Clopsville och då blir det här i Sverige = Vouges. Samma på Japparna där jag har haft äran att jobba med kennlar som Chinart & Homerbrent. Kan det bli bättre?

Kan man addera någon mera? Har faktiskt funderat på att damma av någon av de gamla Champion flickorna, men vem?? ”Lisa”, Tina”, ”Jojo” eller kanske ”Lotta”. Huset är även fullt av veteraner också men, ett gäng på ca 6 hundar är rätt bekvämt att åka med. Förhoppningsvis så drar någon av dem en – Vinstlott!!

Sedan inte att förglömma alla dessa valpar vi har hemma just nu. Vouges Diplomatic, Distrubia & Co. Flera av dem kommer att flytta till utställnings familjer så det skall bli spännande att följa dem. Ytterligare ett gäng Vouges som kommer på banan i framtiden. Riktigt fina valpar som för mig hade varit ett ”must have” för några år sedan. Sex av dem har nu snart nya härliga hem att flytta till. En fin hane och en lika fin tik är kvar. Får se vad som händer med dem. Stanna – Stanna inte!?

Är det 25 år för Vouges Cavalierer så är det, eller hur? Fast framtiden ser inte bara ljus ut på Cavalier fronten. Vi får inte glömma Japparna. Som dessutom firar 5 år med oss i år. Tiden går så snabbt men även här har vi några ungdomar som står i start groparna. Bland annat ”Noomi”, Vouges Roiyaru Nozomi & ”Charlie”, Vouges Roiyaru Iyoku. Vad som även är VÄLDIGT spännande är att det ser det ut som om det är smått på G här hemma!! Ser så fram emot att få gosa med små svart/vita dunbollar. Mer om detta en annan gång.

Men hur var det nu med ”Nöd Bromsen”. Orkar jag eller hur var det?? Innan och runt jul & nyår så fick jag något konstig som gjorde att jag kom helt ur balans. Detta medförde att jag fick åka till sjukhuset och göra olika tester och ta prover. Man kanske skall lyssna på kroppen när det säger till att det är dags att dra i den där jäkla bromsen. Kanske inte så svåra val om man tänker till. Hälsan måste få gå före, hundarna finns faktiskt kvar. Inte konstigt att jag döpte en av de senaste valparna till – Vouges Emergency Brake! Men varför skall man behöva dra i en broms när man bara har roligt?

Vi får ta detta i vår ”nya” takt i år. Per har också nytt jobb så vem vet hur den framtiden ser ut. Samtidigt så har vi massor här hemma att ta tag i. Som har blivit lidande av allt åkande på utställningar. Lite renovering, trädgård mm. Men ut skall hundarna på något sätt. Kanske då inte lika ofta. Antingen så får jag åka själv och få slaganfall eller så kanske det finns det kanske någon vänlig själ som vill hjälpa till!! ;-) Frågan är nu, vilken utställning börjar vi med? Inne, ute, öst eller väst?!

Att vinna är egentligen inte alltid huvudsaken även om det är väldigt roligt. Men att känna att man är på rätt väg och de man föder upp börjar bli det man vill ha – Det prissätter jag högre, än en massa championat och titlar!!

Kaxigt inlägg?? Ja, kanske. Inte så speciellt svenskt kanske att vara nöjd och stolt. Men jag är faktiskt stolt över mina hundar. Nöjd? Nja, det kanske man aldrig blir. Det är väl kanske det som gör att man fortsätter. Lika stolt är jag över mina valpköpare och kuskar land och rike runt med sina Vouges hundar. Utan er hade jag kanske inte varit lika kaxig!! *ler*

/Hejhopppillesnopp

1 kommentar:

Anonym sa...

dom är sötta