tisdag 1 oktober 2013

DUBBELPARA

Något som är nytt för mig är att man numera kan och får dubbelpara sina hundar i Sverige. Detta har jag faktiskt helt missat. Jag vet att man har fått göra detta i andra länder tidigare, bl.a. I Finland.

Med att dubbelpara en hund betyder att man kan använda fler än en hane på en tik under samma löp vilket kan resultera i att man kan få olika pappor till valparna i samma kull. Detta kanske vara bra om man jobbar med en numerärt liten ras som kanske behöver bredda sig lite genetiskt.
 

Kan vara något att tänka på om man som jag har Japanese Chin. Men de får ju oftast inte så många valpar så att dubbelpara och sedan få en valp kan ju då bli både en dyr och krånglig historia. Alltså kanske inget för de som inte får så många valpar. Eller ja, det väljer man ju själv.

Valparna som sedan föds ur en dubbelparning skall sedan DNA testas så att det blir rätt pappa till rätt valp innan de registreras. Men givetvis så kommer det ju några tankar kring detta. För att kunna göra detta så måste man ansöka några månader innan den tänkta parningen äger rum till SKK. Man skall skicka in uppgifter till SKK om tiken och de tilltänkta hanarna. Men varför göra detta så krångligt, man liksom ger med ena handen för att sedan ta det igen. Valparna måste ju ändå DNA testas så varför skall man behöva ansöka innan? 

Att hålla på med djur är svårt. Det är svårt att planera då man har med levande varelser att jobba med. Så att behöva ansöka så långt innan kan ju då medföra lite problem. Tänk om någon av hanarna förolyckas eller blir sjuka. Vad händer då? Kan man då ta ett annat alternativ eller funkar det då inte att dubbelpara? 

Ibland är det tillfällen som avgör vem man tillslut väljer att använda på sin tik. Känns ibland som om all flexibilitet är helt borta när det kommer till hundavel. Lite synd tycker jag för tänk om det dyker upp ett eller två toppen alternativ precis innan parning som då gör att man har hittat två helt andra hanar samtidigt som tiken precis har börjat löpa. Ja, ja.... Kanske är det inte så många som kommer att göra detta med dubbelparning vem vet. Men jag tycker det skall bli spännande att följa, för det är ju ändå en möjlighet vi har fått när det kommer till hundavel.

Sedan undrar jag också hur man gör med tillexempel språng avgifter, och de parnings avtal vi idag har och måste använda. Om man lånar två av mina hanar på samma tik, betalar man en språng avgift eller gör man det x2? Vad händer om man då lånar en av mig och en av någon annan och någon av valparna dör efter låt säga 4 veckor. Vems är valpen, vem skall betala tillbaka osv... 

Det är mycket att tänka på när man håller på med hundar, eller hur? Mer om detta kan man läsa om HÄR!

1 kommentar:

Ann-Theres sa...

Första gången jag hörde talas om dubbelparning var för 6-7 år sedan. När det blev möjligt att besöka nya länder med sin hund och kunna använda nya blodslinjer. Som den jag hörde om som åkte till Ryssland och parade. Kostsam resa ja smart att kunna använda fler hanar lite surt om tiken går tom efter långresa. Men med Cavaliererna är det inte lika enkelt pga hälsoprogrammet och godkända veterinärer,