måndag 23 maj 2016

VAD HÄNDER NU??

De sista dagarna har hälsodebatten blossat upp igen när det gäller Cavalier king Charles Spaniel. Detta då vårt nya hälsoprogram i fredags klubbades igenom på SKK. Detta hälsoprogram får mig lite att tänka - Vad händer nu?? 


Jag har verkligen försökt lägga band på mig själv när det gäller vårt nya hälsoprogram. Inte skiva något i bloggen eller kommentera i alla olika grupper/forum. Jag har velat att SCKCS och dess avelskommitté skulle få jobba fritt, ostört och utan en massa åsikter från oss uppfödare. Jag vet att det har varit tufft och att det varit förhandlingar hit och dit. Vår avelskommitté har verkligen gjort sitt allra bästa för att möta SKK och deras krav. Men om jag förstod allt så skulle ju våra regler och hälsoprogram göras lättare och att det i framtiden skulle vara "lätt att göra rätt". SCKCS och dess avelskommitté har verkligen gjort ett mega jobb då SKK från ingenstans tog en helt annan riktning än vad som från början var tänkt. Lite som att lura musen i fällan - SMACK!! 

Så att jag varit lite tyst om detta det sista är dels för att låta dem jobba och att inte bli påhoppad för att jag typ varken kan läsa eller räkna. Men i mitt tysta har jag givetvis åsikter och faktiskt ganska skarpa sådana. Jag tänker inte gå in på vad jag egentligen tycker men det känns inte så roligt längre, det kommer bli tufft... riktigt tufft. 

Jag har verkligen försökt att gå här hemma och bolla detta hälsoprogram med mig själv och liksom hitta det positiva i allt. Men jag kan inte riktigt se vad SKK vill och jag ser inte riktigt någon röd tråd i detta program. Jag kan liksom inte se vad de vill ha ut av ett så hårt program. Då alltså mer än att få många att sluta med sina uppfödningar av Cavalierer och att vi skär ner i populationen rejält. Jag trodde liksom att vi skulle få ett program som skulle hjälpa vår ras framåt och inte att vi skulle stjälpa den. På pappret så ser det hårt ut men det är nog inget mot vad det kommer vara när vi väl förvandlar detta papper till praktiken och på våra hundar under 2017 och framåt. 

Sen är det ju helt galet att det finns människor/uppfödare i detta landet som på fullaste allvar vill ha ännu hårdare regler än de vi nu kommer få. Te.x att vi skall hjärt kolla alla hundar var 6:e månad. Att hundar skall scannas före avel, att hundar skall ha tandintyg, att hundarna skall BPH testas, att hundarna skall DNA testas mm. Ja, listan kan göras lång på alla önskemålen. Men ärligt, jag undrar vilken planet de är födda på. Jag förstår inte varför de inte bara gör allt detta. Det står dem helt fritt, inga hinder alls att testa för allt och inget. Så kör bara om ni nu tror på detta. 

Typ såhär i korta drag ser vårt nya hälsoprogram ut:

"Hanhund/tik får tas i avel tidigast vid fyllda 3 år och med intyg hjärta ua, under förutsättning att det finns ua intyg på båda föräldrarna taget efter 5 årsdagen.
I det fall en eller båda föräldrarna saknar intyg måste avelsdjuret själv uppnå en ålder av 5 år och ha ua intyg taget efter 5 årsdagen.
Om en eller båda föräldrarna får blåsljud före 5 årsdagen avelsspärras avkommorna.
Hanhund får ha max 5 kullar före 6 års ålder, om hanen har ua intyg efter fyllda 6 år får han vidare gå i avel så länge han är frisk.
Hanhund som efter fyllda 8 år är ua får fortsätta gå i avel även om blåsljud uppkommer senare, dock måste det tas nya intyg till den dag hunden får blåsljud."

Nog om det, vad händer nu?? Jag ser att många kennlar och uppfödare börjar bli lite stressade och oroliga inför 2017 då detta hälsoprogram träder i kraft. För det är inte alla kennlar som har egna hanar. Många har bara tikar och tycker att det är ganska skönt att åka iväg och para sina hundar då och då. Man slipper liksom detta men löptikar och stirriga hanar hemma. Vem kommer låna ut sina hanar om han bara får ha 5 kullar tills han fyller 6 år? Inte många tror jag i alla fall... 

Men det kommer bli lika tufft för oss alla, även oss som har egna hanar. För vem har sagt att de hanar jag har passar på alla våra tikar? Bara för att man har en hane så betyder ju inte det att den passar på alla tikar man har. Så bara för att man har hanar så behöver man ibland och hitta lite nytt. Så detta med hanar, avel och framtid kommer bli tuff med det nya programmet. Ännu tuffare blir det när vi nu också blir av med den magiska 7 års gränsen och det istället blir 8 år som gäller. Redan här börjar jag lite tappa gnistan och inspiration.

Något som jag tycker skall bli spännande att se är vad våra priser för valpar och vad en parning kommer kosta i framtiden. Ser på en del forum att många valpköpare tycker att vi skall testa för allt. Så jag hoppas nu att de verkligen är beredda på att betala typ 16.000:- eller mer för en valp i framtiden. För att föda upp Cavalierer i detta nya program blir inte gratis och det är nästan så att det kommer bli lite en rikemanssport. Det kommer kosta att hålla hanar i framtiden och detta kan ju inte bli gratis. Så är vi verkligen beredda på att betala 3000 i språng och sedan 3000 per levade valp vid typ 3-4 veckor. Jag vet inte men detta är nog något som också kommer bli en frekvens av det program vi nu får. 

Sedan är ju också risken att de som har hanar ännu mer kommer styra aveln. Bara för att man har en hane UA efter 6 år så kan man ju inte släppa honom på allt på fyra ben bara för att vi får. Det skall liksom ligga lite tanke bakom parningarna och vem kommer ta ansvar för den tanken. Tikägaren? Hanhundsägaren? ... eller plånboken? 

Ja, herregud jag skulle kunna skriva om detta i evigheter. Har massor med sidospår vad detta program också ger och ställer till med. Men det ger ju inget... Men jag börjar nästan tappa tron på vad jag själv tror på och vad jag vill. Men mina snart 30 år med Cavalierer har varit underbara och jag hoppas att de även i framtiden kan vara och bli lika fantastiska. Tillsammans får vi jobba och tillsammans blir vi starka. Vi gör ju allt detta för att vi älskar våra hundar och vår ras och inget annat.... 

Nähä, nu orkar jag inte tänka på detta mer, blir faktiskt lite ledsen. Nu skall jag istället hitta på något annat mer roligare, dammsuga kanske?   ;)

Inga kommentarer: