fredag 23 september 2011

ALLT HAR ETT PRIS!!

När vi går till affären möts vi av ordinarie pris, extra pris, kampanj pris som 2 för 1, utförsäljning, rabatter. Ja, massor med olika priser. Vissa är väldigt dyrt och andra väldigt billigt, kanske ett litet fynd! Och man kan handla på olika sätt som, köpa kontant, öppet köp, avbetalning, med kort, på faktura eller kanske natura!!

Eller också kan vi numera sitta hemma och shoppa loss på i stort allt via internet. Vilket kan vara skönt om man inte vill gå ut i regn och rusk som vi har idag!! Man kan även få pizzan hemkörd. Till och med Systembolaget kommer börja köra med hemkört!!


Vissa köp har man länge sparat och gnetat för att få köpa. Andra är rena impulsköp som ibland blir bra med som ibland även ger en viss ågren. Vissa köp måste man bara göra för att överleva. För många är shopping en glädje och för andra en PEST!

Många av oss vill inte prata priser, vi vinner de hellre – Eller hur!



Men när det kommer till hundar och valpar. Vad är billigt och vad är dyrt? Hur skall vi sätta priser på valpar och våra hanar som vi lånar ut till varandra i aveln?

Detta är en fråga som jag ofta funderar på. Vem kan vara lite dyrare än alla andra? Och kan någon det? I så fall varför? Samma gäller de som är billigare. Varför finns det billiga valpar och att tillgå? Har deras bäst före datum gått ut? Eller är de inte av t.ex BMW kvalitet? Finns det kennlar som är NK och andra som är ÖB?

Varför kostar hundarna mer om vi exporterar än om vi säljer till en uppfödare i Sverige? Blir hunden bättre i ett annat land? Hur vet man? Men allt måste ju på något sätt ha ett pris.

Denna fråga tycker jag är lite svår. Funderar ofta på detta då jag själv har väldigt svårt att ta betalt för saker jag har eller gör. Hörde för ett tag sedan att jag tar 18.000:- för en Japanese Chin valp. Öh, vad kommer det ifrån. Jag har endast sålt en Japanese Chin och mig veterligen kostade inte den 18 laxar!

Samma gäller mina hanar, här skall jag tydligen vara väldigt dyr!! Vem är det som sätter priser egentligen? Jag vet inte om jag är varken billig eller dyr. Allt har ju som sagt ett pris!

Eller hur är detta en svår fråga.


Ska en valp vara dyrare om den har meriterade föräldrar som är undersökta enligt alla konstens regler. Eller är alla valpar lika värda? Varför är en hane ibland lite billigare än en tik? Och spelar färgen verkligen någon roll?

Våra hanar då? Lägger man på några extra hundralappar för varje titel den får eller hur gör man? Är hanhundar som ”bara” vunnit ”very good” på en utställning billigare?

Kanske en lite för stor fråga så här på en fredag när hjärnan håller på att varaner inför kommande slappe helg, jag vet inte. Men när man går här hemma med hundarna dag ut och dag in så går man samtidigt och funderar på en massa frågor. Idag ser jag en massa priser susa omkring här hemma.

Det är lönehelg och alla affärer och butiker har en massa härliga erbjudanden. Börsras och finanskriser är som bortblåst! Ha en underbar helg där ute. Men glöm inte - Allt har ett pris!!

1 kommentar:

veronica sa...

Ja, allt har ett pris. Min gård säljer jag till ett bra pris. Min fina hund tar jag dock med mig:)