lördag 29 december 2012

ATT TÄNKA PÅ!

 
Fyrverkerier är väl kanske något som tillhör när man firar in det nya året. Att se ett maffigt och arrangerat fyrverkeri kan faktiskt vara en upplevelse. Men dessa fjuttiga raketer som skjuts upp från alla radhuslängor och lägenhets balkonger under nyår, vad är vitsen? Det fräser till, smäller till sen är det klart. Kostar massor och ger egentligen inget, mer än att man skrämmer en massa djur och även människor. Dessutom tror jag inte att jag på någon nyårsdag inte har läst att det har hänt en massa olyckor då amatörer är ute och smäller.

Så ni som har djur hemma som är rädda, se nu till att skydda dem så mycket ni kan. Själv brukar jag se till att rasta mina hundar i tid för att sedan rasta dem igen efter 12-slaget, eller typ 01:00. Radion står också på, så att smällarna inte skall vara lika tydliga. Finns även hjälpmedel på Apoteket att ta till om man måste. Just nu har vi ingen som är varken fyrverkeri eller åskrädd, vilket är skönt! Vi bor ju nära en pyroteknisk fabrik så de är väl härdade.

Vad man mer kan göra är att bojkotta de butiker som säljer smällare och gynna de som inte gör det. Kanske enda sättet att minska dessa radhus raketer och istället låta de som kan arrangera snygga och maffiga fyrverkerier på en och samma plats. Typ det vi har i Göteborg arrangerat av GP - Göteborgs Posten!

Till er som INTE har djur, tänk på oss som har och skall ni smälla av raketer och annat så försök då göra det runt 24:00 och inte ett helt dygn före och efter... Jag verkligen hatar ungar som av sina föräldrar tycker det är ok att smälla när som helst. Kanske hatar jag dessa föräldrar som tillåter detta mera!! 

Inga kommentarer: