lördag 7 december 2013

VARFÖR INTE....

- Ja herregud, varför inte avsluta veckan som den började. Med då just - valpar!!

Denna vecka har verkligen varit helt galen, då på väldigt många sätt. Känner mig som en zombie då jag knappt har sovit något alls. I alla fall inte i min säng. Sa till Per precis att det känns som om han har varit på resa med jobbet, för vi har knappt umgåtts denna vecka. I alla fall inte på det sättet som vi brukar. 

- Men ok, det blev ju valpar igår IGEN! Detta var verkligen inte planerat då "Bombie", Vouges Zombie var beräknad att få sina först på torsdag nästa vecka. Visst blir man orolig när de startar för tidigt. Och uppe på detta hade vi strömavbrott och huset började bli kallt. Inte riktigt bästa läget att få valpar precis. 

 
Men vi hann som tur var få tillbaka strömmen och lite värme i huset innan första valpen kom. Det var en Ruby hane på endast 150 gram. Kanske inte så konstigt då han egentligen skulle varit kvar i magen nästan en vecka till. "Bombie" var lika snabb och duktig som "Barbie", om inte ändå lite snabbare. För sen kom en pytteliten Black&Tan ut helt livlös. Men det hade nästan förvånat mig om den hade levt. Tråkigt men, sånt är livet.

Sen kom det raskt en Ruby hane till. Han hade också en vikt på ca 150 gram. Båda dessa hanar som nu levde var lite sega. De fick ligga på en värmedyna och torka och värma sig lite. Efter en stund piggade de på sig och "Bombie" fick dem igen. 

Sedan är man alltid lite osäker på om det är klart eller inte. Men det kändes inte riktigt klart om man tittade på hur hon betedde sig. Men kände jag på henne så kändes hon tom. Men jag lät henne ligga i köket en stund medans jag fixade med allt annat. Lite för att bara hålla koll om det kommer någon mer och att de små killarna hittade till maten. 

Efter en stund, ca två timmar senare så kom det faktiskt en till. Denna gång en ytte pytteliten Black&Tan tik på endast 105 gram. Kanske inte så konstigt att hon kändes tom när jag gick igenom henne innan. Hon var också lite medtagen och fick då också ligga en stund och värma sig innan hon fick komma till sin mamma "Bombie". Hon piggade också på sig, men jag vet inte. Hon är väldigt liten, så vi får och kan bara hoppas på det bästa. 

CATEMMSAL JUST ANOTHER HIGH - VOUGES ZOMBIE

Varför blev det då såhär? Finns säkert de som nu spekulerar i varför valparna kom tidigt och är så små. Men jag kan inte komma på någon annan orsak än att "Bombie" kanske också kände att hon ville ha bäbisar nu när "Baby" och "Barbie" har det. Kanske var det den lilla döfödda som startade det hela. Eller var det stormen som gjorde henne orolig. För innan jag gick upp 03:00 så såg jag på henne eftersom hon sov hos mig att hon var orolig och lite stressad. Hon kanske också kände att jag kände mig olustig av stormen då det verkligen dånade, knackade och brakade överallt. Jag vet inte, väldigt svårt att veta.

För mat hade hon ätit på kvällen innan. Vilket då medförde att hon kräktes en del under valpningen, hennes mage var ju då inte tom när värkarna kom igång. Jag kan bara hoppas att allt går bra trots att de kom lite väl tidigt. 

Så ja, en helt galen vecka har det varit med både glädje och sorg. Vet faktiskt inte om jag skulle göra om detta en gång till. Känner just nu att jag behöver en lååång paus från allt vad fostervatten och moderkakor heter. Blev lite väl mycket på en och samma gång. Men så var ju egentligen inte planen riktigt. För "Baby" gick över tiden, "Bombie" fick för tidigt och för "Noomi" gick det som det gick med. Egentligen var det bara "Barbie" som var mitt i prick. Allt skedde på 5 dagar när det egentligen skulle varit fördelat på typ 14. - Men nu är det gjort...

Är väldigt glad att jag har Per som verkligen har ställt upp på mig denna veckan. Och Kari, du är ju bara ett telefon samtal bort, - Tack!! 

Inga kommentarer: