fredag 10 oktober 2014

FORUM

Det finns många forum rörande hund som vi hundägare kan ansluta oss till eller följa. Själv brukar jag mest följa och läsa, då jag kan tycka det är intressant, skriver sällan själv. Många väldigt bra och också väldigt lärorika. Men ibland måste jag faktiskt erkänna att jag blir lite rädd, då för både frågor och svar.



Min största fråga när det kommer till alla dessa forum är - Var sjutton är uppfödarna? jag menar såhär. Om det finns så mycket som är oklart när det kommer till hundar och hundägande så undrar jag var dessa har köpt sina hundar. För mig är det givet att man först och främst hör av sig till sin uppfödare med frågor eller problem man har. Jag brukar säga till mina valpköpare. - Ring om ni har några frågor. Ingen fråga är för dum för att ställas, bättre att fråga en gång för mycket än inte alls...

Man behöver då alltså inte ställa alla dessa frågor på nätet och få hundra olika svar från människor som kanske ibland inte har en aning om vad de svarar på. Kan faktiskt vara lite farligt att leka expert på nätet. Många svarar kort och gott, gå till din veterinär. Men om ögon rinner eller om hunden åker på rumpan behöver faktiskt inte vara några som helst problem. 

Mina ögon rinner när det blåser ute, mina ögon rinner om det är kallt ute, mina ögon rinner om jag får hundhår i ögat. Och ärligt, vem har inte haft lite analklåda? Jag söker inte läkare för det. Sunt förnuft funkar i de flesta lägen. Men visst, slutar hunden att äta eller dricka, kräks, har feber eller skiter blod - Sök Veterinär!!



Det fullkomligt vimlar av frågor på nätet, frågor som ibland borde ha gåtts igenom innan eller i alla fall när man levererar en valp. Kanske borde man som valpköpare först och främst tagit reda på vad det är för ras man köper och också vilket kön som passar mig bäst. Tik eller hane? Ta bara denna eviga fråga om kastrering av hanhundar. Jag har så svårt att förstå att hundägare kommer på bara efter x-antal månader att deras hund har blivit begåvad med två pungkulor, eller att en tik löper två gånger per år.

Hundar klipps ner och det är ju egentligen upp till var och en att välja om man vill göra det eller inte. Men Cavalierer och många andra raser föds med päls, vad är problemet? Är bara så förvånad att man i efterhand kommer på att det kanske är lite jobbigt att borsta och bada sina hundar då och då, visste man inte detta innan? Är inte typ dessa frågor något man som uppfödare går igenom med den tilltänkta valpköparen innan man säljer sin hund? 

Jag skulle kunna ta hur många exempel som helst men jag tror ni förstår vad jag menar....

Inga kommentarer: