torsdag 5 maj 2016

NY GRUPP PÅ FACEBOOK



Det har kommit en ny grupp på Facebook som heter "Korståg För Lägre Veterinärkostnader". En grupp som fick över 10.000 medlemmar på ett enda dygn. En väldigt viktig och bra grupp tycker jag. Jag har ju lite bestämt för mig själv att jag inte skall hålla på och kommentera och diskutera i alla dessa grupper som finns. Försöker hålla mig lite utanför men just i denna grupp kunde jag liksom inte sitta på händerna längre. Detta då jag precis miste min älskade lille "Duo. 

Men allt är inte alltid nattsvart. För samma vecka som jag miste "Duo" så lämnade min bror med familj in sin älskade "Ellos" på en annan lite mindre klinik i Göteborg för att fixa till sina tänder lite då han börjar bli till åren. Alla som har hund vet att detta kan vara kostsamt med tandsanering men denna klinik hade rimliga priser. 

Allt gick bra och lille "Ellos" fick komma hem. Väl hemma började han krampa och tugga fradga. Min svägerska ringde mig mitt i allt och var helt hysterisk och bad mig om hjälp då "Ellos" slutat andas. Jag försökte via telefonen förmedla att hon måste försöka göra hjärt och lungräddning. Men trots alla försök gick inte hans liv att rädda. Kan jag annat säga att vår familj hade en tuff vecka med våra hundar. 

Men historien om "Ellos" slutar inte där. Efter att de kontaktat kliniken igen och åkt och lämnat den lilla kroppen så kramar veterinären dem och de gråter tillsammans. Veterinären betalar också tillbaka allt och bjuder på kremering och urna. Han erbjuder även min broson en ny hund. För vill han ha en ny hund så skulle veterinären själv betala för den. Är inte detta storartat och underart så säg. Jag blir helt lycklig trots att jag själv fick en räkning på 18.000 kr för min "Duo". Livet är inte alltid rättvist men jag gläds men min bror och hans familj för de fina bemötandet de fick. 

Men ändå tycker att allt går åt fel håll och något måste faktiskt göras. Priserna skenar iväg och allt blir orimligt dyrt. Alla har nog tyvärr inte råd att betala dessa skyhöga priser trots försäkringar och allt. Tänk då... vad händer med djuren då? Får de gå sjuka och ha ont, eller avlivas det för att man inte har pengar för att hjälpa sin äskade vän. 

Nedan kan ni läsa mitt inlägg som jag gjorde i den nya gruppen, "Korståg För Lägre Veterinärkostnader".
------
"Tänkte bara visa lite hur det kan se ut då detta hände mig förra veckan, skall försöka göra historien kort. Smiley smilMin lille valp på 6 månader visade tydligt att han inte riktigt mådde så bra under lördagen. Han ville inte riktigt äta men han drack vatten bra. Men från att ha varit den gladaste och vildaste så såg man tydligt att han inte var riktigt ok. Men jag avvaktade lite men natten till söndagen hade han kräkts lite. Tänkte då att det var dags att söka vård och hjälpt trots att det var söndag och jag vet att allt blir så mycket dyrare på helger och jourtid. Men vad göra, han är ju trots allt försäkrad. 
Vi fick tid till ett av de större djursjukhusen i Göteborg på söndag förmiddag. Väl där undersöktes min valp och vi kunde tillsammans konstatera att han inte var riktigt ok. De ville behålla honom för att ta ”lite” prover och försöka reda ut var problemet var. Jag fick då ett kostnadsförslag som jag skrev under som skulle sluta på ca 10-15.000 Kr. Senare samma dag får jag ett samtal från en veterinär som då konstaterat genom ultraljud att han hade fått i sig något olämpligt som då hade fastnat i mage och tarm. Och han behövde ju då givetvis opereras. 
Via telefonen fick jag då ett nytt kostnadsförslag som nu skulle hamna på betydligt högre summor, typ 35-40.000 kr. Veterinären gick då in på sin dator och förklarade för mig hur min försäkring såg ut då jag själv där och då inte riktigt hade så bra koll. Det visade sig att jag i runda slängar då själv skulle få betala 13.000 kr när direktregleringen med min försäkring var klar. Just där och då känner man sig väldigt liten och jag kan ju inte bara låta min lilla älskade valp ligga där och dö. Jag sa givetvis - Kör….
Fick sedan ett nytt samtal där jag fick förklarat för mig att operationen gått bra och att min valp just nu ligger på uppvak. Han hade fått i sig något trådliknande, typ en tygbit eller nått. Kanske var det något som småfåglarna tappat när de just nu flyger runt och reder sina bon. Jag vet inte men jag kände inte igen föremålet alls. Jag var där och då överlycklig över att min valp klarat sig och att allt såg bra ut. 
Får senare på kvällen ett samtal till där veterinären är orolig för min valp, hon ville lite förbereda mig på att läget var väldigt kritiskt och att han kanske inte skulle klara sig. Han hade vaknat men var i chock. De kunde tyvärr inte häva chocken och han avled sedan tidigt på måndag morgon. Just i denna situation så tänker man inte på pengar, man tänker bara på sin högt älskade valp som man precis har förlorat. Jag vill också påpeka att jag har inga som helst tvivel på att min valp fick bästa tänkbara vård. Både jag och veterinärerna som hade hand om honom gjorde vårt allra bästa i denna situation som uppstod. 
Redan på tisdagen efter fick jag en räkning, en räkning som jag skall betala när alla avdrag är gjorda. Allt som allt gick det på 40.976 Kr. Försäkringen tog 22.576 Kr och jag skall nu betala 18.400 Kr. Med följde också ett litet kort där kliniken beklagade sorgen och förlusten av min valp. 



Men min valp avled och jag sitter nu här med en räkning som gör att jag funderar på vad jag egentligen betalar för. Bara narkosen för en liten valp på 1,8 Kg kostar alltså 8.171 Kr om man tittar på den specificerade räkningen. Operationen kostade 14.641 Kr. Förbrukningsmaterial 3.545 Kr. Osv...
Att veterinärvård kostar det vet vi alla, men hur mycket är egentligen värdigt? Om man jämför med en sterilisering av en tik på planerad tid så känns det som om denna räkning är rejält saltad och jag sitter nu här med en saftig räkning och är utan min äskade valp. 
Så att denna grupp finns tycker jag är ett mycket bra initiativ och jag stöttar till 100%. För denna grupp är vad jag förstår inte riktad till att svartmåla försäkringsbolag, veterinärer och djursjukvårdare utan mer hur hela systemet ser ut då med allt från riskkapitalbolag till våra försäkringsbolag. Att veterinärer och djurvårdare skall ha lön för sitt arbete är ju självklart. Men dessa löner var ju satta innan riskkapitalbolagen kom in i bilden. Att priserna nu stiger rekordartad i vår veterinärvård får ju mig att undra, vart tar alla pengarna vägen? Jag tror ju inte att den läggs på löneökningar inom djurvården. Alla vill ju tjäna pengar och ingen vill betala. Men någonstans måste det finnas en gräns och det känns som att den gränsen nu är nådd. 
Vanligtvis har jag en egenpraktiserande veterinär som tar hand om alla mina hundar. Han är helt fantastiskt och vi har ett mycket gott samarbete han och jag. Men när det blir akut och på jourtid… - Vad gör man då?"

Inga kommentarer: