torsdag 19 september 2013

HÄLSA & AVEL

- God morgon Sverige!! 

Det kom ett litet mail i min inkorg igår kväll, och jag kan bara inte låta bli att skriva lite om detta då det gäller våra hälsoregler när det kommer till hjärta på Cavalier King Charles Spaniel.

Det finns en hanhund ute i vårt avlånga land som tyvärr inte klarade sitt 4-års intyg. Denna hund är då spärrad enligt vårt hälsoprogram. Men trots detta så går hunden fortfarande i avel och valparna registreras på SKK. Visserligen med en avelsspärr, men hur kan valpar efter en redan avelspärrad hund ens registreras? Hunden har fram till idag fått över 30 valpar, och flera är födda efter att hunden spärrades.

- Öh, allvarligt....? Jag har nog tappat greppet totalt. För vad är det som pågår? Vem är det egentligen som har ansvaret för rasen i Sverige och VEM är det som ansvarar för vårt hälsoprogram?

Hade jag gjort något sånt här så kan jag lova att mitt huvud hade rullat fortare än kvickt. Det hade rullat så jäkla fort att mitt botoxade ansikte hade sandpapprats bort i asfalten. Och i slutet på backen hade det bara funnits en dödskalle kvar. Om det nu hade funnits något slut på backen!! 

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta. Men jag orkar inte, det är för tidigt för mig att tänka på sånt här på morgonen. Men vem är det vi lurar med sånt här? Jo, våra stackars valpköpare. Och inte att glömma, ansiktet utåt på en sån underbar ras som Cavalierer som blir uppmärksammad på fel sätt...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fast om det bara är pengarna man är ute efter så kan ju valparna ändå säljas till fullt pris då många bara vill ha en sällskapshund och inte har någon koll på hälsoprogrammet. SKK får in registreringspengar. Det är de valpköparna som ringer när hunden dött vid 5-6 år i hjärtfel och vill ha några med hjärtfriska linjer. Dyrköpt läxa

Anonym sa...

Nämen det låter ju inte klokt!
Vilken hanhund gäller detta?

Anonym sa...

Jag har också sett detta på cavalierdata och reagerat starkt! Särskilt när jag såg annonsen på Blocket på en av dessa kullarna som föddes efter intyget om blåsljud: det lät så bra så i annonsen där det stod att kullen var reggad och att alla intyg fanns...... stackars valpköpare!

Anonym sa...

Ja visst är det konstigt vad en del kommer undan med... Med SKK och SCKCS goda minne. Medans andra hårdbevakas och hängs ut!

Anonym sa...

Men om vi nu menar samma hund så är han friad av veterinär i januari 2013.
Då faller ert resonemang. Han har inte blåsljud enligt SKKs hunddata

Vouges sa...

Vilken veterinär som helst kan tyvärr inte fria en redan fälld hund. Så denna hund är tyvärr inte friad, hade han varit det så hade ju inte hans valpar spärrats!!

Kan förstå att detta är lite luddigt då det inte står någonstans vilka veterinärer som kan fria en hund som blivit fälld. Något att tänka på kanske!!

Camilla sa...

Två av hans kullar har inte avelsspärr efter en koll igår på SKK avelsdata....
Och han själv står som Avelsspärrad enligt Hälsoreglerna för hjärta.

Sista reggade kullen född 5 mån efter hans biljud upptäcktes.....

Man blir så trött, besviken och arg på folk som inte håller sig till reglerna, som lurar sina valpköpare :(

Vouges sa...

Med detta inlägget så var inte min tanke att smutskasta vare sig hund, ägare eller uppfödare. Min tanke var mer att vi måste få fram i ljuset problemen med vårt hälsoprogram på Cavalierer.

Hur funkar vårt system egentligen? Jag har ställt massor med frågor men får inga svar alls, så himla pinsamt. Alltså detta är ju inte klokt, är det verkligen ingen mer än jag som tycker detta?

Jag vet att många tycker en massa men ingen säger något. Skall vi bara fortsätta som om det inte fanns några problem? Jag menar, de som inte vill följa våra regler verkar ju ändå kunna göra precis som de vill ändå. Så för vem är vårt hälsoprogram gjort för egentligen. Tydligen oss som bryr oss och inte de som inte bryr sig.

Vad säger det om framtiden när programmet inte stoppar de oseriösa utan bara de som kanske vill mer och göra rasen väl. Alltså detta är verkligen - Crazy Bananas!!!

Anonym sa...

Alla är lika inför SKK.

Hälsoprogrammet är till för att främja Cavalieraveln.
SKK godkänner nog inte att den här hanen används fler gånger i avel.

Hanhundsägaren är förhoppningsvis medveten idag om att hunden inte är friad.
Om det kommer in fler regansökningar till SKK så är det SKKs sak att vidta åtgärder mot uppfödare o/e hanhundsägare