måndag 2 december 2013

TOPPLISTOR

Såhär i slutet på året så brukar det vara många som sitter och funderar på hur man kanske ligger till med sin hund/ar på diverse topplistor. Att vara den som räknar poäng är verkligen inget lätt jobb. För det är massor att hålla reda på då det kan gälla, Årets Hund, Årets Hane/Tik, Årets Veteran, Årets Uppfödare, Årets Avelshund mm.

En enda utställning kvar i år att räkna, och för många är spänningen olidlig vad som skall hända i Stockholm. Kanske mest för att många verkligen har kämpat med sina hundar under året som gått. Jag måste säga att nu när jag liksom har suttit i baksätet ett tag att jag verkligen beundrar er alla. Ett sånt oerhört kämp och slit. Men som jag brukar säga, - Det kostar att ligga på topp! Och då menar jag inte kanske så mycket ekonomiskt, trots att hunsporten är en dyr hobby. Utan även mer fysiskt och psykiskt, för det tar verkligen på en. Blåser allltid hårdast uppe på toppen, och man måste ha mycket skin på näsan för att orka. Låter löjligt, men så är det faktiskt. 

Alla vill på något sätt nå till toppen på ett eller annat sätt. Behöver ju inte alltid gälla hundar, kan ju vara inom arbetslivet, inom sport eller annat. Sedan hur man tar sig dit är ju en annan story. Men någonstans behöver vi alla få lite bekräftelse, som visar att man liksom duger till. Vissa kanske lite mer ödmjukt, andra vill bara ha allt. Så är det och så kommer det nog alltid vara. För ibland kan jag tycka att det är lite synd att vi hela tiden måste mäta oss mot varandra. För oavsett så är vi alla unika och vi alla har något att bidra med. Vi har bara olika förutsättningar och ambitioner, ibland tycker jag det faktiskt glöms av. 

Men när väl Stockholm är över och alla poäng är räknade så brukar det bli lite lungt över jul och nyår. Man vill då hellre lägga sin tid på nära och kära och kanske inte så mycket på hund. En skön vilopaus för den som verkligen är "hundbiten". Sedan i januari börjar allt om och då kommer också en efter en presenteras som Årets Det och Det 2013, allt i ett rasande tempo i alla raser och varianter. Jättekul att se, och vet man vilket jobb som ligger bakom så blir man faktiskt lite glad över alla dessa vinnare. Det grattas och tjoas överallt, alla är liksom jätteglada och lyckliga som i en enda stor familj.
 

Sen tar i alla fall hundvärlden en liten vändning. Dags för att börja lobba inför alla dessa årsmöten, som brukar hållas på vårkanten. Detta brukar inte bli lika familjärt och kärt. För vem skall nu få sitta på tronen? Vem skall in och vem skall ut? Lite som Heidi Klum säger, - One day you're in and the next day you're out! Ni som har varit med ett tag vet nog vad jag menar. Detta citat behöver ju heller inte bara gälla styrelse arbeten, utan även hundvärlden rent allmänt.

 
Själv sitter jag ju som sagt tryggt i baksätet och är lika glad för det. Har liksom ramlat ur bubblan och är faktiskt ganska nöjd med det. Hör och ser inte så mycket längre vilket faktiskt är riktigt skönt. Jag liksom går här hemma och pillar mig i naveln och har inga direkta ambitioner på att ge mig in i elden. Har varken ork eller lust, men man skall aldrig säga aldrig. För vem vet vad man hittar på nästa månad? Men just nu gillar jag mitt baksäte och bara få sitta och titta på vad som händer, blir lite som en drive in movie. Känner ibland, eller kanske mer och mer att jag skulle vilja hitta på något annat i livet. För man lever ju faktiskt bara en gång... ;-)

Gick igår kväll in på bloggportalen, stället där Kenza, Blondinbella och Kissie och alla andra stora som små bloggare mäter sig mot varandra. För det finns verkligen listor för allt. Även här i denna bloggvärld gäller det att marknadsföra sig som störst, bäst och vackrast om man skall komma någonstans.


I alla fall, jag fick då se att Vouges Dogblog just nu ligger i toppen när det kommer till bloggar om djur. Och tittar man närmre, så är de tre i toppen om hästar. Jag kan numera bli glad för det lilla, men extra glad är jag ju givetvis att ni är så många läser all min skit varje dag och varje vecka. Snart har min blogg lästs av 2 miljoner, - helt galet!! - Så ett stort TACK! :D

- Ha nu en alldeles, alldeles underbar dag!!

1 kommentar:

Erica sa...

Hittade precis till din blogg men tycker den verkar hemskt mysig! Roligt att så många fler ser det och hittat hit