fredag 24 juli 2015

VÄNNER OCH FAMILJ


Idag tidigt på morgonen åkte Norma & Gordon med färjan 08:00 från Göteborg till Fredrikshamn. Den skall över helgen döma den Danska Cavalierspecialen. Lördag dömmer den ena hanar och den andra tikar och tvärtom på söndag. Så sent på söndagkväll kommer de tillbaka hit och stannar några dagar till.

Vi har ju alltid människor i huset på ett eller annat sätt. Och jag har funderat mycket på det för när man bor tätt och ofta tillsammans så blir man nästan mer som familj än som vänner. Man behöver liksom inte göra sig till inför varandra. Man går upp som man är på morgonen, ruffigs i håret och mosig i ansiktet och tar sig en kopp kaffe. Och vill man då dessutom ha kaffe så tar man kaffe, vill man ha frukost eller nått annat ja då tar man av det som finns i skåp och kylskåp. Alltså ingen som serverar och ingen som blir serverad. 

Så himla skönt att ha det så, att man inte behöver spela Allan bara för att man har besök. Är man trött, ja då sover man en stund helt enkelt, och vill man ha sovmorgon. Ja, då tar man sovmorgon. Asså så himla lätt när man inte behöver ha ribban högre än så. Många av våra vänner är precis så, Norma och Gordon inget undantag. Vi ligger här på kvällarna och kollar på film eller Tv tillsammans precis som jag och Per hade gjort om vi var helt själva hemma. Jag gillar lite när den där familjekänslan kommer fram och alla är goa och glada och inte rädda för att ta en macka eller en kopp kaffe om man vill, eller vad det nu kan vara. 

Så blir det lite stökigt eller om golven blir smutsiga, ja - So what!! Vi tar det när vi har tid och när vi har lust. För att umgås med familj och vänner är ju mycket roligare än att städa och bada hundar. Sånt kan jag göra sedan, när jag är själv igen och vardagen liksom rullar på som vanligt..... 

Så skönt att bara kunna vara och bara kunna vara sig själv, eller hur? Jag vet att många städar och fixar med att bada hundar och annat flera dagar innan besök. Jag har själv varit sådan, har liksom velat visa något som kanske inte är helt korrekt alla gånger om ni förstår vad jag menar. Typ en fasad att allt kanske är lite, lite bättre än vad det brukar. 

Men mitt pedanta tidigare liv är liksom helt borta. Jag har alltid varit väldigt pedant och noggrann med allt. Men med fyra barn och en massa hundar så liksom tunnades och suddades det ut allt eftersom. Jag tror att sänker man ribban lite så mår alla bättre och allt blir så himla mycket trevligare. Jag kunde nästan må dåligt innan när man skulle få besök. I dagar slet man med städning och allt innan de kom. Och när de väl var här och man då typ fick se att köksbänken inte var avtorkad eller att golven inte var rena fick man ju nästan panik och ångest. Hur skall jag trolla bort och göra fint medans de är här?? Men nu... allt sånt är helt borta!! 

Hoppas ni alla nu får en fin kväll och en underbar helg, själv skall jag nu äta lite och sedan slänga mig på soffan då min rygg dödar mig just nu. Hade tänkt göra så mycket mera idag men det finns ju en dag i morgon också. De smutsiga golven springer inte ifrån mig.....  ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, vad de har föryngrats - framförallt Gordon blev 20 år yngre minst - snyggt!