onsdag 9 oktober 2013

ABSOLUT STÖRSTA MÖJLIGA TYYSSSTNAD...

- Jaha, hux flux blev det helt tyst både i bloggen och på Facebook. Kanske kom man på att avels och hunddata faktiskt funkar på alla datorer, så även på alla mina. Eller också är man just nu ute och hamrar och snickrar och sätter upp stora feta plankor eller masonit skivor på sitt tidigare så fina in glasade uterum. - Vad vet jag!! ;-)


Hela idén med "The Toby Story" var ju inte att kasta skit på varandra och komma med en massa personliga åsikter om vad man tycker vad som är rätt och riktigt. Utan mer, vad ÄR rätt och vad ÄR fel gentemot vårt hälsoprogram som vi har idag. Men tyvärr är det alltid så att några sticker iväg och ut så att det tillslut spretar åt alla håll. 

Man kan inte hålla sig till fakta utan måste liksom också skriva anonymt och hugga som en jäkla kobra. Vad får man ut av det? Mår man bättre av att hålla på så, det är också något jag inte riktigt kan förstå. Eller sånt kommer jag faktiskt aldrig att förstå. Alltså att vuxna människor som helt ballar ur, helt otroligt!!

Men men, vad vore en bal på slottet. Säkert himla mycket trevligare än i ett uterum nu i höst och vinter utan glas väggar och fönster med en massa glassplitter på golvet och en massa stenar utanför på gräsmattan!! 

Jag hoppas ändå att det kommer något gott ur detta, det var i alla fall min tanke och vision när jag bloggade om detta. Att vi alla tänker till och är på samma linje i framtiden. Att vi alla har, förstår och följer samma regler och hälsoprogram. Att vi någon gång i framtiden kan enas om vad som är rätt och vad som är fel. Att vi liksom kan jobba mot samma mål. Och det målet är att få, så snygga, trevliga och rastypiska och friska Cavalier King Charles spaniels som möjligt i framtiden!! - Låter väl enkelt, eller hur?

Ok, men vad händer nu med Toby då? Många av er hade rätt på frågan om han får gå i avel eller inte. Eller ja, egentligen hade ni alla både fel och rätt på samma gång. För han faller ju egentligen inte på de regler som finns för oss uppfödare att följa på Cavaliersällskapes hemsida. 

Det finns nämligen en regel till som han faller på, en regel som bara SKK har i sina noteringar då de registrerar valpar. En regel som vi uppfödare av någon anledning inte vet om. För vi kan inte finna någon information om denna regel som tydligen tillkom 2003. Nedan kan ni läsa svaret som jag och Kari har fått från SKK.
 
"Hej 
 
VOUGES INVINCIBLE är född 2007-08-09.  Han fick sin senaste Hjärta U.A. 2010-05-01. Det resultatet var giltigt tom 2011-01-01 och då var han nästan 3 år och 5 månader. VOUGES INVINCIBLE har alltså inget hjärta U.A vid fyllda 4 års ålder. När han fick diagnosen biljud konstaterad vid undersökningen 2011-09-13  (strax efter fyllda 4 år) anses han därför ha fått biljudet före 4 års ålder. Därför har också hans redan producerade avkommor åsatts en avelsspärr som enligt hälsoprogrammet inte kan hävas.
 
På detta sätt har hälsoprogrammet fungerat sedan 2003 då en arbetsgrupp  bildades (bestående av dåvarande ordf. SCKCS, Åke Hedhammar och undertecknad) med uppgift att utifrån gällande hälsoprogram bearbeta aktuella frågeställningar för att skapa goda rutiner vid registrering av valpkullar. Rutinen finns beskriven i minnesanteckningarna från såväl senaste mötet som det 2009 och 2010

Ur senaste minnesanteckningarna:
 
Hälsoprogrammet:
 
Nuvarande hälsoprogram avseende hjärta hos cavalier king charles spaniel startades 2001-01-01.  Programmet innebär följande:
 
Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej är ID-märkt och saknar officiellt intyg om hjärta u a. Intyget får ej vara äldre än 8 månader vid parningstillfället. Lägsta ålder för officiell undersökning är 24 månader. Avelsdjur vars föräldradjur saknar intyg om hjärta u a vid lägst 4 års ålder måste dock själv uppnå en ålder av lägst 4 år före parning och vid denna ålder ha intyg om hjärta u a. Hanhund som är ID-märkt och som vid lägst 7 års ålder har hjärta u a men senare får blåsljud kan användas i avel.
 
Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som får blåsljud före 4 års ålder (föräldradjuret själv avelsspärras).
 
Redan producerad avkomma efter föräldradjur som får blåsljud före 4 års ålder får ej användas i avel (avelsspärras).
 
Eftersom det är omöjligt att veta när ett föräldradjur får sitt blåsljud gjorde den dåvarande arbetsgruppen SKK - SCKCS följande tolkning som gällt sedan 2003: 
 
Ett hjärtintyg UA är giltigt i 8 månader. Sträcker sig denna 8-månaders period över föräldradjurets 4 årsdag kommer hunden själv att avelsspärras om den vid nästa hjärtundersökning konstateras ha blåsljud, men redan producerad avkomma får användas i avel när den själv uppnått 4 års ålder. Föräldradjuret anses inte ha fått blåsljud före 4 års ålder.
Konstateras däremot biljud vid undersökning av t.ex. ett föräldradjur som är 6 år och föregående intyg om hjärta UA är från när hunden var 3 år och 2 månader avelsspärras hundens avkommor, eftersom intyg om hjärta UA inte finns vid 4 års ålder. Föräldradjuret anses ha fått blåsljud före 4 års ålder.
 
Ovanstående tolkning gäller alltså endast vid beslut om redan producerade avkomma till föräldradjur, som har sitt intyg om hjärta ua före fyra års ålder och konstaterat biljud efter fyllda 4 år, ska avelsspärras eller ej."
 
Jag kan ju inget annat tycka än att det är väldigt märkligt och konstigt att vi har en regel som vi uppfödare inte vet om. Mycket konstigt att det också står att intygen inte får vara äldre än 8 månader nu när vi har ändrat till 1 år. Kanske dags att uppdatera vad man mailar ut till sina medlemmar. Jag har visserligen vetat om denna dolda regel länge då jag bloggade om den redan när Jackson och Toby spärrades. Så av denna anledning har både jag och Kari vetat om vad som gäller en längre tid.
 
Det är just av denna anledningen som jag har haft alla dessa typ 20 frågor mm för att försöka ta reda på vem som bestämmer, vem som uppdaterar ditten och datten. Försökt blogga om saken och få det upp till ytan. Men inget vet något och ingen kan svara. Det är sannerligen inte lätt att föda upp Cavalierer när INGEN egentligen vet vad som gäller.
 
När det kommer till både Toby och hans pappa Jackson så har jag för längesedan förlikat mig med att de båda är förlorade i aveln. Så inget konstigt alls, jag vill bara föra debatten till ytan så att vi kan få ordning på saker och ting inför framtiden. Saker som gör att vi vet vad som gäller och inte. Men med handen på hjärtat så tycker jag ärligt att det är lite synd att rasen har förlorat två så fina hundar. Men så är det och shit happens!! Ingen skada är ju egentligen skedd, för det finns ju bara en avkomma i Sverige efter Jackson och det är - Toby!
 
Men samtidigt kan jag tycka en massa personliga saker, som att varför spärra en frisk hund. Att vi spärrar den som inte är ok, förstår jag mycket väl. Men kanske är det bättre att vi i framtiden importerar en massa hundar som vi inte vet något om. Än att bevara det som vi själva föder upp under våra både dolda och synliga regler i Sverige. 
 
Jag undrar bara vad som gäller nu, kan liksom inte riktigt låta bli. Men vad händer nu med denna dolda regel när vi har ändrat till att intygen skall vara 1 år och inte 8 månader som innan. För i praktiken blir det ju då att om vi kollar våra hundar när de typ är 3 år och en vecka. Så gäller ju intyget tills de är 4 år och en vecka. Vad hjälper hälsoprogrammet då? Det så viktiga 4 års intyget har ju då lite tappat sin tidigare starka innebörd!!
 
Jag hoppas nu att Cavaliersällskapet kan dela med sig av denna regel och kanske förtydliga en hel del annat. Så att vi som jobbar med rasen för en gång skull vet vad som gäller och hur vi skall göra när saker och ting går fel. För jag kommer här och NU lämna allt vad hälsoprogram och sånt heter och helt enkelt göra som alla andra, bara sitta i min tystnad köra mitt race och - Hoppas på det bästa för rasens framtid!! Tror ni jag klarar det...  ;-)
 
Tack också för alla inlägg i debatten, positiva som negativa!! ;-)

Inga kommentarer: