torsdag 4 juli 2013

JAPANESE CHIN

VOUGES ROIYARU SHARE-DO, - "Uno"
(Ch. Aranel Kenzo - Vouges Roiyaru Nozomi)
Jag vet inte men jag har så svårt att slita mig från valpar som lille "Uno", Vouges Roiyaru Share-Do. För vem skulle egentligen inte ha det? På samma gång har jag faktiskt ärligt lite svårt att förstå att Japanese Chins inte är mer populära än vad de är. För det är faktiskt en underbar liten hundras som när man väl lär känna en inte sedan kan glömma!!

Jag har ju alltid varit så fascinerad av denna lilla dvärghund. Men det kom inget läge för mig att skaffa en förrän för ca 6 år sedan. Då skulle jag bara ha en, en hane som jag kunde ställa ut och då heller inte ha några valpar. Men ni som känner mig vet ju hur det ser ut nu!  För Jappar är som ett Brago Kex, man kan liksom inte bra ta ett, man måste ha fler.... - Hahahaha.. 

Man får också en annan känsla för Jappar, inte alls som för Cavalierer. Man tänker liksom, - Vem sjutton kan ta hand om min gulliga lilla valp? Cavalierer är också jättegulliga som valpar men det är ändå något som gör att det är såååå mycket svårare att släppa en liten Japanese Chin valp. Detta är något som jag måste lära mig för annars kommer jag snart drunkna i Jappar. Men det är svårt, mycket svårt....

Men det kommer mycket förfrågningar på Japanese Chin just nu. Många har visat intresse för bl.a. "Uno" och det är bra människor, hundmänniskor som har fått upp ögonen för rasen men har idag en annan ras. Många tänker precis som jag gjorde och vill bara ha en och då en hane för utställning. Men jag kan redan nu säga hur det kommer att sluta. ;-)

Så jag ser framtiden ljus för denna lilla ras, för vi behöver fler som får upp ögonen och verkligen ser vad denna lilla hund kan gå för. För Japanesen är så mycket mer än bara en liten hund, skulle vilja säga att de är som små Clowner som underhåller dig med skratt typ 24 timmar om dygnet. Dessutom om jag skall jämföra med en Cavalier så är de så mycket lättare att både ha och sköta. Fast man kanske tror att det är mer pälsvård. Och då är verkligen inte en Cavalier varken jobbig att ha eller sköta, så då förstår ni kanske. ;-)

- Så har ni inte haft möjligheten att träffa en Jappe, så se då till och gör det... ;-)
 


1 kommentar:

Slangbellan sa...

Det finnes ingen bättre liten hund än jappe man kan ha´....är inne på min andra i den rasen och jag njuter till fullo varje dag av att dela livet med dom....

Norrlänskan !!!!